Din bank sänkte bolåneräntan med mellan 0,10 och 0,16 procentenheter

Din bank sänkte bolåneräntan med mellan 0,10 och 0,16 procentenheter

I tisdags (17/12) kom det väntade beskedet från Riksbanken. Efter ett år med en reporänta på 1 procent så sänkte Ingves och Company räntan med 25 procentenheter. Och bankerna följde snabbt efter.

Den låga inflationen var avgörande

Riksbanken har länge blivit ifrågasatt om varför de inte sänker styrräntan ytterligare. Senaste sänkningen var i december förra året och Riksbanken har motiverat den stillaliggande räntan med bland annat ökad skuldsättning bland svenskarna. Men nyligen publicerade siffror som visade på en lägre inflation än förväntat, en något högre arbetslöshet än prognosen och Europeiska centralbankens sänkning av styrräntan till 0,25 procent i november gjorde att Riksbanken ändrade sitt beslut och röstade för en sänkning. Läs Riksbankens pressmeddelande.

Alla storbanker reagerade direkt och sänkte bolåneräntan

Handelsbanken sänkte räntan på sina rörliga bolån med 0,16 procentenheter. SEB sänkte med 0,15, Nordea sänkte med 0,10, SBAB sänkte med 0,16 procentenheter och Swedbank sänkte med 0,15 procentenheter. Se alla bankers räntor här.

Prutläge – genomsnittprutaren spar 6800 kronor om året

Har du ett rörligt lån hos banken, eller ska du ta ett nytt lån? Då har du ett utmärkt läge att pruta. Sammanställ din ekonomi och gå till flera olika banker och ställ dem mot varandra.

Amortera och spara nu!

Vi har en mycket låg räntenivå just nu. Och vi vet att även om det tar ett tag så kommer räntan att gå upp. Passa på nu att amortera och/eller spar på annat sätt så att utgifterna sprids ut över åren. Just nu när räntan är så låg som den är så kanske du kan tjäna mer på att investera dina pengar istället för att amortera. Hur du än väljer att ”spara” så är det viktiga att du gör det nu, nu när du har relativt låga räntekostnader.

Swedbank spår en ökning av bolånen trots låg reporänta

”Beslut om ökade krav på riskvikter på bolån samt kapitalbuffertar kan ge dyrare bolån framöver, både rörliga och bundna. När den amerikanska centralbanken nästa år trappar ner sina obligationsköp ger även det stöd till att den långa räntan stiger. Vill man binda talar det för att binda räntan innan dess”, säger Erika Pahne på Swedbanks Institut för Privatekonomi.

Vill man binda sin ränta så bör man, enligt mig, fundera på att vänta ett halvår. I juli nästa år så kommer ränteskillnadsersättningen att sänkas, vilket betyder att det blir billigare att bryta ett bundet lån. Självklart är detta något varje bolånetagare måste fundera över och göra det som känns rätt för dem och deras situation.

Jämför bolån

Skapa en bolånebevakning så håller du koll på din bank och din ränta

Originalartikel hos Compricer: Din bank sänkte bolåneräntan med mellan 0,10 och 0,16 procentenheter