FI:s hårdare krav => bolånen upp 0,25 procentenheter?

FI:s hårdare krav => bolånen upp 0,25 procentenheter?

Finansinspektionen (FI) skärper kraven mot bankerna med ökade riskvikter på bolånen. Bankernas svar: Höjda bolån med 0,25 procentenheter?

De skärpta kapitaltäckningsreglerna träder i kraft i höst

Enligt Karin Lundberg, rådgivare på FI, är de svenska hushållens skuldsättning på en historisk och internationellt sett hög nivå och utgör en samhällsekonomisk risk. Hushållen med stora rörliga bolån blir väldigt känsliga för ränteförändringar säger hon, och då behöver bankerna större reserver.

Syftet är att skapa ett stabilare finansiellt system som i sin tur ger positiva effekter på samhällsekonomin.

Riskviktsgolvet för bolån höjs från 15 procent till 25 procent

Beslutet innebär en tydlig skärpning av kapitalkraven för svenska banker. Dessa ska hjälpa till att klara kriser när kunderna kan få svårt att betala räntor och amorteringar.

Bolånen höjs med 0,25 procentenheter?

På lång sikt är det sannolikt att de skärpta kraven på bankerna leder till höjda boräntor, tror Dagens Nyheters Maria Crofts. Bankernas större buffertar gör att de får mindre att låna ut och tjäna räntepengar på. Enligt Maria brukar bankerna vara pigga på att lägga över ökade kostnader på kunderna, men höjningarna kommer inte att hända direkt utan ”smygas” upp.

2000-3000 kronor mer för ett miljonlån

De högre kraven motsvarar en räntehöjning på 0,25 - 0,30 procentenheter. Om hela kostnaden för det höjda riskviktsgolvet läggs på kunderna betyder det 2500 - 3000 kronor mer per år i ränta för ett miljonlån, före ränteavdrag.

Jämför räntan på bolån här >>

Skapa en bevakning av ditt bolån här >>

Mer information om kommande kapitalkrav hos fi.se

Originalartikel hos Compricer: FI:s hårdare krav - bolånen upp 0,25 procentenheter?