Höstbudgeten ger inte mycket till plånboken!

Höstbudgeten ger inte mycket till plånboken!

Sänkt skatt för pensionärer, RUT för läxhjälp, höjd grundnivå i föräldraförsäkringen och förbättringar av finansiella tjänster är några privatekonomiska nyheter i regeringens höstbudget.

20/9 presenterade Anders Borg höstbudgeten och reformutrymmet på 23 miljarder kronor, som aviserades i augusti, är större än väntat. Satsningar på  infrastruktur, forskning och sänkt bolagsskatt är budgetens huvudsakliga innehåll. Satsningarna är tänkta att på sikt skapa fler arbetstillfällen vilket indirekt kommer att påverka våra plånböcker.

Vad finns det i budgeten som direkt påverkar vår privatekonomi?

I budgeten finns det inget som generellt påverkar hela befolkningen. Regeringen riktar istället in sig på att försöka stärka de ekonomiskt mest utsatta hushållen. Det är framförallt pensionärer och barnfamiljer med svag ekonomi som gynnas.

Nedan följer en sammanfattning av förslag i budgeten som berör vår privatekonomi:

• Sänkt skatt för pensionärer genom att grundavdraget höjs med mellan 45-60 kronor.
  • Höjt bostadstillägg med 170 kronor per månad för ensamstående pensionärer.
  • Höjd grundnivå i föräldraförsäkringen från 180 kronor till 225 kronor.
  • Bättre tillgång till dagis/nattis för föräldrar med obekväm arbetstid.
  • RUT-avdraget kan nu också användas för läxhjälp.
  • Sänkt maximal fastighetsavgift för hyresfastigheter från 1414 kronor till 1210 kronor.
  • Investeringsstödet för installation av solceller/solel förlängs till 2016. Ytterligare 210 miljoner kronor avsätts för ändamålet.
  • Schablonavdraget för andrahandsuthyrning höjs från 21 000 kronor till 40 000 kronor per år.
  • Det blir mer förmånligt att prova på jobb när man har haft ekonomiskt bistånd. Endast 75 procent av arbetsinkomsten ska beaktas när storleken på det ekonomiska biståndet beräknas.

Förbättringar av finansiella tjänster: Det ska bli lättare att byta bank, lättare att jämföra låneräntor och kostnaden vid förtidsinlösen av bolån ska sänkas. Regeringen ska också se över inlåning utan insättningsgaranti och problem med extrema räntesatser på snabblån.

Originalartikel hos Compricer: Höstbudgeten ger inte mycket till plånboken!