Hur mycket har du i buffertsparande?

Hur mycket har du i buffertsparande?

Att ha en liten buffert för oförutsägbara händelser är viktigt. Det är det första du ska spara till, innan du sparar mer långsiktigt. Då har du lite pengar till om du blir av med jobbet, blir sjuk eller om tvättmaskinen går sönder.

Tre månaders utgifter är ett bra riktmärke

Frågan om hur mycket man behöver i ett buffertsparande är svår att svara på. Det beror självklart på hur stora utgifter du har i vardagen, om ni är flera i hushållet och om ni tex har bil. Vilka andra försäkringar ni har påverkar också - tex om du är med i a-kassan och om du har en inkomstförsäkring. Att behöva ta ett dyrt privatlån vid tillfällen som detta är vad du vill undvika.
Se över vilka utgifter du har varje månad som du inte kan komma ifrån. Är det 20 000 kronor så är 60 000 kronor en bra buffert för dig. Har du andra försäkringar så kanske din buffert kan vara mindre.

Spara din buffert på ett sparkonto

Pengarna du sparar till din buffert bör du ha på ett sparkonto så att du kommer åt pengarna lätt. Storbanken erbjuder ingen ränta idag på sina sparkonton men det finns nischbanker som erbjuder en ränta på närmare 1 procent med fria uttag. Se till att ditt konto har insättningsgaranti.

Sätt upp ett autogiro och spara lite varje månad så fylls bufferten på när du använder den. När du nått upp till sparmålet för din buffert kan du avbryta den stående överföringen för att sen sätta upp överföringen igen om/när du använt en del av bufferten.
Spara inte för mycket på sparkontot. Pengar du sparar på lång sikt får du bättre avkastning på börsen. Historiskt har man fått en avkastning på 7-8 procent på Stockholmsbörsen, i genomsnitt. Viktigt dock att vara medveten om att börsen vissa år går upp och ned betydligt mer.