Ingen höjning i sikte av Riksbanken - kan det bli sänkning?

Nyhet   •   Feb 13, 2020 10:43 CET

Riksbanken presenterade idag (12/2) sitt räntebesked: Reporäntan ligger kvar på 0 procent. Detta trots sjunkande inflationsförväntningar.

Räntebanan visar på låg ränta framöver

Räntebanan, Riksbankens prognos över den framtida räntan, har inte förändrats sedan senaste ränteändringen i december och visar på en höjning av räntan tidigast i slutet på 2022. Det finns inget i räntebanan som visar på en möjlig sänkning framöver. Några experter som Svenska Dagbladet pratade med före beskedet tror dock att en sänkning kan komma senare under året beroende på faktorer såsom inflationsförväntningar, världsekonomins utveckling och utvecklingen i Kina med tanke på Corona-virutsets utbredning.

Bankernas höjning sedan december

Alla banker utom en har höjt sina listräntor efter Riksbankens senaste höjning av reporäntan till 0 i december. Se bild nedan för alla höjningar och sänkningar sedan 1 december i fjol. Det troliga är att bankerna inte kommer att ändra sina räntor på grund av dagens besked eftersom varken räntan eller räntebanan förändrades.

Lägst snittränta 1,27 procent

Lägst snittränta, dvs den genomsnittliga ränta som bankerna erbjöd sina kunder i januari, hade Avanza/Stabelo med 1,27 procent. Högst snittränta i januari hade Länsförsäkringar med 1,82 procent.

Glöm inte att se över din bolåneränta och se till att du får en bra rabatt från din bank.
Vill du ha hjälp med att sänka din ränta, gör en ansökan här:

Omförhandla bolån >>

Låna till ny bostad >>