Riksbankens backar - sänks din bolåneränta nu?

Riksbankens backar - sänks din bolåneränta nu?

Reporäntan ligger kvar på -0,25 procent men i Riksbankens räntebesked idag får vi en tydlig signal om en vändning i Riksbankens plan: Reporäntan kommer höjas i en långsammare takt än tidigare kommunicerat och Riksbanken lanserar nya obligationsköp.

Riksbanken skriver:

“Aktiviteten i svensk ekonomi är hög och inflationen är nära målet på 2 procent. Den starka konjunkturen i Sverige talar för en inflation vid målet även framöver men den senaste tidens utfall tyder på att inflationstrycket är lite svagare än väntat. Direktionen har beslutat att lämna reporäntan oförändrad på −0,25 procent och bedömer att räntan kommer att ligga kvar på denna nivå en något längre tid än vad som bedömdes i februari. Räntan väntas höjas igen mot slutet av året eller i början av nästa år och höjningarna därefter väntas ske i en något långsammare takt. Direktionen har även beslutat att Riksbanken från juli 2019 till december 2020 ska köpa statsobligationer till ett nominellt belopp om 45 miljarder kronor.”

Kommer bankerna att sänka din bolåneränta nu?

Det återstår att se. Bankerna borde, allt annat lika, justera ned räntan något på alla bindningstider nu när Riksbanken signalerar en långsammare höjning av reporäntan. Men vi vet av erfarenhet att bankerna är snabbare att höja när Riksbanken höjer/signalerar höjning än att sänka när Riksbanken sänker/signalerar sänkning.

Vad som än händer så är det faktiskt du själv som kan påverka din bolåneränta mest. Om du inte jämför mellan olika banker och är redo att byta bank för att få en lägre ränta, så betalar du med all sannolikhet för mycket.

Exempel: Om du betalar 2 procent för ditt bolån idag betalar du 20 000 kronor per år i ränta för varje miljon du lånar. Byter du till en bank som erbjuder dig att låna till en ränta på 1,5 procent så betalar du 15 000 kronor per år. För varje miljon du lånar kan du alltså spara 5 000 kronor per år genom att byta bank.

Om du får ner räntan från 2 procent till 1,7 procent sparar du 3 000 kronor för varje miljon du lånar per år. Alla siffror är före ränteavdrag.

Checklista för att få ner din bolåneränta:

1. Gör en enkel sammanställning av din ekonomi. Hur mycket intäkter har ditt hushåll, vilka andra lån har du/ni, vad är er bostad värd (eller bostaden ni vill köpa) och hur mycket vill ni låna.
  2. Se över snitträntorna. Du hittar dem här
  3. Kontakta din nuvarande bank och be om en bra ränterabatt.
  4. Ring minst två banker till och be dem uppskatta vilken ränta du kan få utifrån dina förutsättningar.
  5. Får du ett bättre erbjudande hos en annan bank, fråga din nuvarande bank om de kan matcha ditt nya erbjudande. Om inte - BYT BANK!