Investera i jämställda bolag - kan det vara nåt?

Investera i jämställda bolag - kan det vara nåt?

Forskning visar att företag med både kvinnor och män går bättre än företag med endast män eller endast kvinnor. Detsamma gäller för företagsledningar och styrelser. Jämställda företag verkar funka bättre helt enkelt.

Stiftelsen AllBright sammanfattar :

• Forskning visar på en positiv korrelation mellan jämställdhet och lönsamhet, exempelvis när det kommer till ROE (Return on Equiety) och genomsnittlig tillväxt.
  • Forskning visar att mångfald i en grupp leder till bättre genomsnittliga resultat
  • Bolag som rekryterar både män och kvinnor får dra nytta av den största möjliga kompetenspoolen.
  • Företag med både kvinnor och män har bättre koppling till konsumenten. Enligt en studie av Boston Consulting Group fattades 73 procent av alla köpbeslut i amerikanska hushåll av kvinnor.

Förra veckan hade jag glädjen att få träffa Elena Herrero från Indecap hos EFN Börslunch och prata om jämställda bolag och fonden Indecap Q30. Indecap Q30 beskrivs såhär:

Nordens första fond med inriktning på kvinnligt ledarskap. Fonden Indecap Q30 investerar i svenska börsbolag som har en hög andel kvinnor på ledande positioner. Fonden placerar tillgångarna i de 30 svenska börsbolag som, enligt Indecaps algoritm, är bäst inom respektive sektor på att öka mängden kvinnor i styrande positioner.

Vi pratade även skillnad i risktagande mellan kvinnor och män och om att jämställd ekonomi ger oss bättre hälsa.

Lyssna gärna på EFN börslunch här (13:10 min): Börslunch 8/3