Jag ska testa robotdrivet fondsparande!

Jag ska testa robotdrivet fondsparande!

Roade mig att läsa artikeln ”10 varningstecknen på att du aldrig kommer att bli rik” i Svenska Dagbladet i helgen. Jag fastnade för varningstecken nummer 4: Du börjar spara för sent.

Jag tror att vår vana att underskatta ränta-på-ränta effekten gör att vi börjar spara för sent. Och sparar på fel sätt, dvs på sparkontot även för pengar som vi sparar på lång sikt. På grund av detta missar vi en stor potentiell avkastning.

Titta på det höjda barnbidraget - 200 kr extra i höstbudgeten

• Om du sparar 200 kronor i månaden på ett sparkonto hos storbanken (0 % i ränta) kommer du efter 20 år att ha sparat 48 000 kronor.
  • Sparar du pengarna på börsen med en genomsnittlig avkastning på 7 procent per år (ungefärlig historisk genomsnittlig avkastning) så kommer dina 48 000 sparade kronor vara värda 105 276 kronor dvs din intjänade ränta är större än summan du sparat.

Ingen har väl missat att jag själv sparar (och ofta rekommenderar) i huvudsak i ett antal olika globala indexfonder(med låg avgift) för mitt långsiktiga sparande?Det är rätt automatiserade fonder som följer olika index och därför kan ha låga avgifter. Forskning har ju visat att aktivt förvaltade fonder sällan slår indexfonder.

Nu tänkte jag prova en ny typ av sparande: Avanzas nya robotsparande.Sparandet har 6 olika fonder med olikariskprofiler med max 0,5 procent i avgift. Och till skillnad från indexfonder ska innehavet här ses över en gång om året och ändras efter marknadsförutsättningar.

Eftersom jag sparar på lång sikt och gärna tar lite högre risk för att kunna nå hög avkastningså väljer jag den med 100 procent aktier. Beskrivningstexten säger: ”Om du vill spara på lång sikt och tycker att möjligheten till avkastning är viktigare än trygghet.”Det står också att förväntat utfall på 10 år med 1 000 kronor sparat i månaden är 162 920 kronor dvs en utveckling på 42 920 kronor – vilket betyder en avkastning på 5,4 procent i genomsnitt per år. Troligt minimum på utveckling är minus 502 kronor och maximum en utveckling på 105 959 kronor.

Det blir spännande att se hur denna sparfond kommer att utvecklas sig.Jag öppnar ett separat ISK för denna sparform så att jag lätt kan jämföra den med mitt ISK med mina globala indexfonder. Jag lovar att rapportera utvecklingen. Och nej, mitt mål är inte att bli rik, men jag vill att mina intjänade pengar får växa så jag kan göra roliga saker både nu och sen.

Det finns många andra aktörer som har kommit igång med robotdriven handel och rådgivning på olika sätt, bland annat Nordnet, Lysa, Sigma Stocks och Opti. Vad tror ni? Kan det vara framtiden?