Låna inte till semestern

Semestern närmar sig för många av oss och vi vet alla att semester kan kosta en del. Men vad gör du om kontot inte är välfyllt? Hur kan du spara ihop en extra slant inför semester? Och hur kan du semestra billigt?

Jag gästade Aftonbladet TV och pratade om detta i förra veckan. Jag utlovar inga revolutionerande lösningar men nedan följer några enkla tips.

Låna inte till semestern

Det är det absolut sämsta du kan göra. Att spara inför en resa är betydligt roligare än att betala av för en som man redan har gjort. Och dessutom kommer resan att kosta mer i slutändan eftersom du betalar, inte sällan, en hög ränta på lånet. Detsamma gäller om du köper resan på kreditkortet. Om du inte betalar tillbaka krediten under den räntefria perioden betalar du ofta mellan 15-20 procent i ränta.

Tjäna ihop lite extra innan semester börjar

• Rensa vinden och sälj prylar du inte använder.
  • Inför ett köpstopp. Bestäm tillsammans med familjen att ni endast får köpa mat och hygienartiklar under en period. Ni kommer bli förvånade över hur mycket pengar ni kan spara.
  • Ät bara hemma - och handla billig mat. Ta med lunchlåda till jobbet, storhandla i billiga butiker och handla mat med extrapriser.

Håll i pengarna under semestern

• Gör en resebudget tillsammans med familjen. Involvera barnen. När ni vet hur mycket ni har att röra er med blir det lättare och roligare att prioritera bland aktiviteter.
  • Leta billiga nöjen. Det finns en uppsjö med nöjen under sommaren som är billiga eller till och med gratis. Kan ni vara husvakt till någon bekant som åker bort? Byta bostad med någon?
  • Om ni ska iväg på en resa så glöm inte att jämföra priset. Kan ni resa utanför säsong då det är billigare? Kan ni resa till en mindre populär ort? Kan ni bo i lägenhetshotell istället för vanligt hotell (blir ofta billigare när man kan laga sin egna mat) eller kan ni resa på ett billigare sätt?

Det absolut viktigaste: Spara till nästa semester

Om pengarna inte riktigt räcker till allt ni vill göra denna sommar, börja direkt att spara till nästa. Fundera på vad ni vill göra och vad det kommer att kosta - och räkna baklänges. Hur mycket behöver ni spara varje månad? Involvera familjen igen. En resa som man gemensamt har längtat och sparat till blir ofta väldigt uppskattad.

Trevlig sommar!

Här kan ni se klippet om semesterkassan på Aftonbladet TV (2:52 min)