När ska du skatta på extrajobbet?

När ska du skatta på extrajobbet?

Jag gästade Charlie och Mathias från podden Ekonomi PÅ RIKTIGT och pratade om extrajobb. Vi pratade om följande:

Gå inte med på att provjobba gratis. Du ska alltid få lön annars ska du inte ta jobbet.

Kolla om företaget har kollektivavtal. Ett kollektivavtal är en överenskommelse mellan arbetstagaren (facket) och arbetsgivaren om avtal som styr arbetstider och löner. Om företaget inte har kollektivavtal så är det lagarna som reglerar dina rättigheter tex arbetsmiljölagen, arbetstidslagen och diskrimineringslagen. Det finns ingen minimilön enligt lag.

Begär ett skriftligt anställningsavtal. Det har du rätt till om du arbetar mer än en månad. Och glöm inte att begära ett arbetsintyg när arbetet är klart. Bra att ha inför nästa jobb.

Betala skatt. Om du sommarjobbar och tjänar mindre än 19 670 kr under 2019 behöver du inte betala skatt. För att din arbetsgivare inte ska göra något skatteavdrag är det viktigt fyller i ett intyg för utbetalning av lön utan skatteavdrag och lämnar till din arbetsgivare.

Om du tjänar 19 670 kronor eller mer under år 2019 ska du betala skatt. Lämna in en ansökan om jämkning till skatteverket så drar din arbetsgivare rätt skatt direkt. Beslutet lämnas till din arbetsgivare helst innan du börjar jobba.

Så mycket får du tjäna om du studerar. Om du studerar på heltid så får du tjäna upp till 90 000 kronor per kalenderhalvår utan att bli av med studiestödet.

Du tjänar på att betala skatt! Din pensionsavsättning blir högre än skatten du betalar upp till 200 000 kronor per år

• Lön: 20 000 kr, Skatt: 1 400 kr, pensionsavsättning: 3 700 kr
  • Lön: 100 000 kr, Skatt: 12 000 kr, pensionsavsättning: 17 000 kr

Lycka till med extrajobbet!

(3:49 min)