Nästan alla banker har höjt den rörliga räntan

Nästan alla banker har höjt den rörliga räntan

Den 20 december höjde Riksbanken reporäntan med 0,25 procentenheter. Första höjningen på 7 år. Frågan då var om bankerna skulle höja våra boräntor. Nu har vi svaret. Nästan alla har höjt.

Följande banker har höjt sina rörliga bolån (3-mån):

• 21/12ICA Banken+0,25 till 1,74 %
  • 21/12SBAB+0,25 till 1,74 %
  • 28/12Swedbank+0,20 till 2,25 %
  • 28/12Länsförsäkringar+0,20 till 2,23 %
  • 8/1Handelsbanken+0,20 till 2,25 %
  • 9/1Avanza Bank+0,25 till 1,34 %
  • 9/1SEB+0,20 till 2,25 %
  • 9/1Nordea+0,20 till 2,09 %
  • 14/1Danske Bank+0,20 till 1,80 %
  • 14/1Ålandsbanken+0,20 till 2,20 %
  • 15/1Landshypotek Bank+0,17 till 1,66 %

När Riksbanken höjer hakar bankerna på. När Riksbanken sänker går det långsammare.

Genom att gå igenom historiska siffror kan vi se att bankerna är snabba att höja sina räntor när reporäntan höjs. Under åren när Riksbanken sänkte reporäntan har bankerna inte haft lika bråttom. Då har de sänkt med ungefär hälften av vad Riksbanken har sänkt med. Resultatet blev högre bolånemarginaler för bankerna. Idag ligger bankernas marginal på 1,55 procent. År 2010 låg marginalen på 0,2 procent.

Tor Borg, tidigare chefsekonom på SBAB och numera oberoende ränteexpert, säger till Dagens industri (DI) att bankernas kostnader inte alls har ökat i samma takt som räntehöjningarna.

“...bankerna har väldigt höga marginaler och det hade definitivt funnits utrymme nu att ta ned dem, om bankerna varit pressade av större konkurrens”, säger Tor Borg till DI.

Det blir spännande att se i början på februari hur mycket bankernas genomsnittsränta har ändrats under januari. Den visar ett genomsnitt av räntorna som nya bolånekunder har fått under månaden. Frågan vi får svar på då är om de befintliga kunderna får ta den största smällen eller om även nya kunder får en höjning av räntan på nya bolån.

Idag ligger reporäntan på -0,25 procent.