Negativa elpriser på el

Negativa elpriser på el

För första gången någonsin hade Sverige negativa elpriser natten till måndag, skriver Svenska Dagbladet. Minus 0,2 öre per kilowattimme.

“Ett unikt läge” säger Matina Rosenberg, meteorolog och analytiker på elhandelsbolaget Bixia till Svenska Dagbladet. Anledningen till det negativa priset är stormen Ciara, mildvädret och att förbrukningen är låg på natten.

Negativa priser kan uppstå när utbudet av el är större än vad som efterfrågas. Det innebär att producenter får betala för den el som de producerar och konsumenter får betalt för att ta emot den. Det är samma princip som negativ reporänta.

Det negativa elpriset drar ner genomsnittspriset

Det var mellan klockan ett och två natten till måndagen som elen kostade minus 0,2 öre per kilowattimme enligt elbörsen Nordpool. Det negativa priset kommer inte direkt att påverka oss elkonsumenter eftersom det är väldigt få som har avtal där vi betalar för vår el per timme. Dessutom kommer vi aldrig att gå plus på vår elförbrukning så länge som energiskatter överstiger det negativa elpriset. Dock drar det låga elpriset under natten ner genomsnittspriset på el, vilket påverkar oss alla med rörliga elavtal.

“Elräkningen lär bli ovanligt billig denna vinter. Januari var den billigaste januarimånaden sedan 2007”, enligt Björn Björnson, elexpert på God El.

Anledningen till det låga priset

Milt väder, mycket nederbörd som fyllt på vattenmagasinen och en stadig tillkomst av nya vindkraftverk är faktorer bakom det låga elpriset. En storm som Ciara på det och priset bli lågt. Enligt preliminära siffror från Svenska Kraftnät stod vindkraften för 37 procent av Sveriges samlade elproduktion under söndagskvällen och natten till måndagen.

Passa på att se över ditt elavtal hos oss så du inte betalar för mycket i onödan. Jämför och sänk ditt elpris här >>