Nya lagar 2018 som kan påverka vår privatekonomi

Nya lagar 2018 som kan påverka vår privatekonomi

Miljöskatt och bonus på bilar, högre flygskatt, höjt barn- och studiebidrag, bidrag till elcykel, tak i sjukvårdsförsäkringen, amorteringskrav och ny avdragsrätt är några av de nya lagar vi får i år.

Miljöskatt och miljöbilsbonus
Den första juli i år införs en ny miljöskatt och en ny miljöbonus på nya fordon. Fordon med höga koldioxidutsläpp får en högre skatt under de första tre åren och miljöbilsbonusen höjs för den som köper en elbil. Lär mer om den nya fordonsskatten här >>

Högre flygskatt
Från och med april 2018 införs en högre flygskatt – dock en lägre skatt än vad regeringen tidigare sagt. Den extra avgiften för flygresor kommer att ligga på 60 kronor, 250 kronor, och 400 kronor för inrikes-, utrikes-, och långdistansflygningar.

Höjt studiebidrag och barnbidrag
Den 1 mars höjs barnbidraget och studiebidraget för studier på gymnasieskolan till 1 250 kronor (från dagens 1 050 kronor). Det är den första höjningen sedan 2006. Studiebidraget höjs med 300 kronor från den 1 juli. Det innebär att den med fullt studielån kan få ut 11 314 kronor i månaden. Från och med den 1 september i år ska även långtidsarbetslösa kunna få CSN-lån för att ta körkort.

Bidrag till elcykel
Ett bidrag för elcykelköpare införs. I februari öppnar Naturvårdsverket för att ta emot ansökningar för att få tillbaka en fjärdedel av priset på elcykeln upp till 10 000 kronor. Alla som har köpt sin elcykel eller elmopel efter den 20 september 2017 kan få pengar tillbaka.

Bidrag till laddstolpe
Från och med 1 februari kan den som vill installera en laddstolpe hemma också få bidrag från Naturvårdsverket. Privatpersoner kan få bidrag för upp till hälften av kostnaden för själva laddpunkten och indragning av el – högst 10 000 kronor per fastighet. Gäller för laddare som installerats från och med årsskiftet.

Höjt tandvårdsbidrag
Tandvårdsbidraget höjs från och med mitten av april i år. Summan fördubblas till 600 kronor för de mellan 22–29 år samt de 65 år och äldre. För de mellan 30–64 år blir bidraget 300 kronor per år, en höjning med 150 kronor. Bidraget ska dras automatiskt vid betalning av tandvårdsbesök.

Höjt tak i sjukförsäkringen
Regeringen har föreslagit en höjning av inkomsttaket i sjukförsäkringen från 7,5 till 8 prisbasbelopp från och med den 1 juli 2018. Taket höjs från 28 438 kronor till 30 333 kronor. Det innebär upp till 350 kronor mer i veckan före skatt.

Nya besiktningsregler för våra bilar
Nya besiktningsregler trädde i kraft redan förra året men det är först 20 maj 2018 som de nya reglerna börjar tillämpas. Det innebär att personbilar ska besiktigas första gången senast tre år efter att bilen togs i trafik första gången, och andra gången senast två år efter den första besiktningen. Därefter var 14:e månad.

Avdragsrätt för fackavgift införs
Under juli månad återinförs avdragsrätten för fackavgiften. Den slopades under alliansregeringen 2007. Enligt SVT innebär det att exempelvis en medlem i facket för anställda inom hotell och restaurang kan få en skattesänkning på cirka 1 100 kronor per år när förslaget är genomfört. För en genomsnittlig medlem i Kommunal kan det innebära 1 300 kronor per år i lägre skatt och för en inom handeln 1 500 kronor.

Skärpt amorteringskrav
Den första mars i år inför Finansinspektionen det skärpta amorteringskravet.
Kravet går ut på att de som lånar mer än 4,5 gånger hushållets årsinkomst måste amortera ytterligare en procent på skulden. Läs mer om det skärpta amorteringskravet här >>