Polisen varnar för bedrägeri via nätet

Polisen varnar för bedrägeri via nätet

I programmet brottcentralen tipsar bedrägeripolisen om hur du ska bete dig för att undgå att bli bedragen när du handlar på nätet:

1. Lämna aldrig ut kortuppgifter, kontouppgifter eller information från din bankdosa till någon som mejlar eller ringer dig. Inte ens om det är polisen.
  2. Använd säkra betalvägar. Betala aldrig direkt till en privatpersons bankkonto. Handlar du på tradera eller blocket tex så ska du använda de säkra etablerade betalvägar som rekommenderas. Säkerhetsföretaget skickar uppgifter till säljaren att pengarna har kommit in och skickar sedan pengarna när varan kommit fram.
  3. Använd tjänster som e-kort eller använd ett separat kort knutet till ett konto dit du för över pengar för varje transaktion vid betalning med kort.
  4. Känner du inte till företaget du handlar ifrån på nätet – betala endast via faktura om möjligt. Då är du säker på att få din beställning innan du betalar.
  5. Använd sunt bondförnuft. Är ett erbjudande för bra för att vara sant så är det det.

På polisens sida om nätbedrägerier finns följande tips:

• Samtal från utlandet: Svara inte om du får ett samtal från utlandet som du inte väntar på. Ring inte heller upp ett okänt utländskt nummer som ringt dig.
  • Bluffakturor via mejl: Var uppmärksam på mejl, tex från någon som påstår sig vara från skatteverket, som ber dig klicka på en länk och ange dina personliga koder för att gå vidare. Inga seriösa företag skickar ett sådant e-postmeddelande.
  • Samtal från Microsoft-supporten: Du blir uppringd av en person som utger sig för att vara en representant från Microsoft eller Windows supportavdelning. Personen påstår att din dator är utsatt för virus. Lägg på luren – bedragarna vill få åtkomst till data som finns sparade på din dator och/eller ladda ner skadlig kod till din dator.
  • Meddelande från din bank: Du får ett mejl från din bank där det står att det har uppstått ett problem med ditt konto och att du ska skicka in dina kontouppgifter. Klicka inte på några länkar här och lämna aldrig ut dina utgifter via mejl. Banker och andra kreditinstitut begär aldrig in dina uppgifter via mejl.

Har du blivit utsatt?

• Spärra aktuellt kort hos din bank så fort du upptäcker bedrägeriet.
  • Anmäl bedrägerier till polisen via internet, ring 114 14 eller uppsök en polisstation.
  • Kontakta ditt försäkringsbolag för att kontrollera om din försäkring täcker bedrägeriet.