Priset på elen uppskattas öka med 30 - 50 procent i vinter

Priset på elen uppskattas öka med 30 - 50 procent i vinter

SVT rapporterade i förra veckan att priset på el kan komma att bli betydligt högre i vinter än i fjol. Anledningen: En torr höst och lite regn. Även priset på kol har stigit vilket påverkar våra elpriser.

Vi kommer att behöva importera el från våra grannländer = högre elpriser
Kaj Forsberg, marknadsanalytiker på Energimarknadsinspektionen (EI), säger till SVT att vi i normala fall inte behöver importera så stora mängder el från andra länder men att vi i vinter, med låga nivåer i vattenmagasinen, kommer att behöva importera el bland annat från Tyskland. Anledningen till de låga nivåerna är att det har regnat ovanligt lite under sensommaren och hösten, vilket har lett till låga nivåer på dammarna som genererar vattenkraft.

En ökning med 20 öre per kilowattimme (kWh) under vintermånaderna
Enligt EI kan prisökningen på energin (den rörliga delen av elkostnaden) hamna på mellan 30 - 50 procent under det kommande halvåret, jämfört med samma period förra året. Det är denna kostnad man till viss grad kan påverka själv genom sin elförbrukning och genom att välja ett bra elavtal.

500 kronor mer i månaden för en villaägare
De högre priserna i vinter skulle betyda cirka 300 kronor i månaden i ökad elräkning för en genomsnittlig radhusägare med elvärme och en förbrukning på 15 000 kWh per år. För en villaägare med en förbrukning på runt 25 000 kWh kan det bli 500 kronor dyrare per månad under den kommande vintern.

Vattenfall höjer elnätsavgiften
Runt 870 000 privat och företagskunder kommer även att påverkas av höjda elnätskostnader vid årsskiftet. Då höjer Vattenfall elnätsavgiften. För en villaägare betyder höjningen cirka 75 kronor i månaden och runt 20 kronor i månaden för en lägenhetsinnehavare.

Passa på att se över ditt elavtal inför vintern. Se till att du har ett bra avtal och inte ett anvisningsavtal