Rutavdraget fördubblas – Detta gäller 2019

Rutavdraget fördubblas – Detta gäller 2019

Från och med 1 juli fördubblades rutavdraget till 50 000 kronor. Här är de nya reglerna som gäller från halvårsskiftet.

Klubbat och klart. Från och med 1 juli fördubblas taket för rutavdraget från 25 000 kronor till 50 000 kronor.

Enligt nuvarande regelverk kan du, som är under 65 års ålder, dra av halva arbetskostnaden för hushållsnära tjänster upp till 25 000 kronor. Med de nya reglerna fördubblas alltså taket till 50 000 kronor och åldersgränsen slopas.

Reglerna gäller retroaktivt

För dig som är en flitig användare av rutavdraget kan det vara bra att känna till att de nya reglerna är retroaktiva. Har du utnyttjat rut för mer än 25 000 kronor innan halvårsskiftet kan du i efterhand begära en omprövning hos Skatteverket och få tillbaka pengar. Har du exempelvis köpt rut-tjänster för 60 000 kronor i år, och fått avdrag med 25 000 kronor enligt de gamla reglerna, kan du få 5 000 kronor tillbaka efter en omprövning hos myndigheten.

För den som utnyttjat avdraget på 25 000 kronor fullt ut innan den 1 juli ”fylls” nya pengar på efter den 1 juli.

För dig som även använt rotavdrag

Tänk på att rut- och rotavdraget räknas ihop och inte får överstiga 50 000 kronor per person och år. Har du till exempel fått rotavdrag för 30 000 kronor i år kan du som mest få 20 000 kronor i rutavdrag.
Glöm inte att du måste ha betalat tillräckligt mycket med skatt under inkomståret för att kunna använda avdragen. Har du fått avdrag med mer än du betalat skatt blir du skyldig att betala kvarskatt året efter.

Detta ger rätt till rutavdrag

• Barnpassning
  • Data- och it-tjänster
  • Kläd- och textilvård
  • Personlig hjälp och omsorg
  • Reparation av vitvaror
  • Snöskottning
  • Städning
  • Trädgårdsarbete

50 procent av arbetskostnaden ger rätt till avdrag. Kostnader för material, utrustning, resor eller administration ger inte rätt till avdrag. Den som utför jobbet ansöker om bidraget hos Skatteverket. Avdraget görs sedan direkt på fakturan du får från utföraren.

Text lånad av Finansportalen

Christina gästade podden Ekonomi PÅ RIKTIGT och pratade om rut- och rotavdrag tidigare i vår innan det utökade rut-avdraget infördes. (5:03 min)