Så sparar du inte bara till barn – utan för dem

Så sparar du inte bara till barn – utan för dem

I början av året gör sig privatekonomin ofta lite extra påmind. Efter julens utgifter kan det vara svårt att lyfta blicken från det vanliga, kanske lite dränerade, sparkontot. Men här och nu kan vara ett utmärkt tillfälle att bädda för framtidens sparande, för små barn som kan ha stora drömmar.

När jag som pensionsekonom fick mitt första barn blev jag självklart överväldigad av kärlek, men också en helt ny sorts oro. Det finns inget som att föra en ny människa till världen som ger så mycket perspektiv för framtiden. Helt plötsligt ansvarade jag inte bara för mitt eget liv, eller min egen ekonomi för den delen.

Min klimatångest som legat och gnagt blommade också upp till ytan – vad är det egentligen för värld vi ska lämna över till våra små, och hur kan jag se till att den blir något bättre? Alla föräldrar vill kunna ge sina barn ett bra liv. För att skapa förutsättningar för en tryggare framtid åt mina barn bestämde jag mig tidigt att sätta undan lite pengar varje månad i ett fossilfritt sparande som går i linje med den hållbara omställningen. Två flugor i en smäll!

Vilka alternativ finns för sparande till dina barn?

Även om du vet att du vill spara i hållbara fonder, så måste du ta ställning till vad du vill stoppa fonderna i. Via en kapitalförsäkring eller ett investeringssparkonto (ISK) går det att på olika sätt öronmärka pengarna till barnen. För att göra ett bra val är det viktigt att ta ställning till om sparandet ska öppnas i eget namn eller i barnets namn. Om du sparar i eget namn väljer du själv när du vill ge bort sparandet. Om barnet står som ägare kan barnet få tillgång till sparandet från 18 års ålder. För det första alternativet brukar kapitalförsäkring vara populärt, för det senare investeringssparkonto (ISK).

1. Kapitalförsäkring

Om du sparar i kapitalförsäkring i ditt namn äger du försäkringen. Du kan själv välja när barnet ska få tillgång till pengarna. Om du sätter barnet som förmånstagare kan ingen annan få pengarna om något händer dig. Du kan också styra över utbetalningarnas intervaller – allt från ett engångsbelopp till utbetalning varje månad under en viss period. Det kan vara bra när du sparar till exempelvis minderåriga barn eller barnbarn och inte vill att pengarna per automatik ska bli tillgängliga för honom eller henne på 18-årsdagen.

2. ISK

Investeringssparkonto (ISK) är en avgiftsfri sparform. Om du öppnar det i barnets namn får barnet tillgång till det på 18-årsdagen. Det kan vara bra att känna till att du om du sparar i eget namn finns en risk att någon annan kan få tillgång till sparandet då det kan ingå i en eventuell bodelning.

I både kapitalförsäkring och ISK slipper du tänka på krångel i deklarationen. Du kan spara i aktier och/eller fonder och istället för att betala skatt på de vinster du (barnet) gör schablonbeskattas sparandet årligen.

Det ska vara enkelt, inte minst om man ska komma igång så här i början av året.

Skriven av Maja Englund, pensionsekonom på SPP och expert i Compricers Expertpanel