Ska dom höja skatten på Investeringssparkontot (ISK) igen?

Ska dom höja skatten på Investeringssparkontot (ISK) igen?

Den frågan ställer Frida Bratt, Nordnets sparekonom, till socialdemokraterna på twitter under hashtagen #svaraomisk. Det verkar nämligen som om en andra höjning ligger i regeringens plan.

Investeringssparkontot lanserades 2012 och har på senare år blivit svenskarnas favorit när det kommer till aktie- och fondsparande. 63 procent av de som fond- och aktiesparar har skaffat ett ISK 2018 enligt en undersökning av Aftonbladet/Inizio. Hösten 2017 höjdes skatten på ISK och nu diskuteras en ny höjning.

Den stora skillnaden i att spara i aktier och fonder i ett ISK istället för i en vanlig aktiedepå är skatten. Innehavet i en depå beskattas vid en försäljning med 30 procent på vinsten. I ett ISK skattar du årligen med en schablonskatt oavsett om ditt innehav har ökat eller minskat i värde. En bra riktlinje är att om du räknar med en högre avkastning än 1,5 procent på dina aktier/fonder så är ISK mer förmånligt än depå.

Skatten på ISK (och Kapitalförsäkring) räknas ut genom att först ta fram ett så kallat kapitalunderlag som baseras på summan av dina värdepapper och kontanter du haft på kontot varje kvartal plus eventuella insättningar du gjort.

När kapitalunderlaget tagits fram är det dags att beräkna en schablonintäkt. Det är den summa som sedan ska beskattas med 30 procent skatt. Schablonintäkten tas fram genom att multiplicera kapitalunderlaget med statslåneräntan den 30:e november året före + 1,00 procentenheter.

För 2019 innebär det alltså: 0,51 procent + 1,00 procent = 1,51 procent * kapitalunderlaget. Denna summa beskattas sedan med 30 procent.

Exempel: Låt oss anta att du under 2019 har 100 000 kronor i genomsnittligt sparande (kapitalunderlag) på ett investeringssparkonto eller i en kapitalförsäkring. För att få fram schablonintäkten multiplicerar vi 100 000 kronor med 1,51 procent = 1 510 kronor. Skatt att betala: 1 510 kronor * 30 procent = 453 kronor.

Jag håller med Frida med fler om att det vore synd att höja skatten ytterligare på Investeringssparkontot. Vi borde motivera sparande istället för att straffa det. Viktigt att komma ihåg är dock att även vid en ytterligare liten höjning så är ISK ett förmånligt sparande med låg skatt.

Notering: I dagens (onsdagens) Dagens Industri ger Centerpartiet och Liberalerna beskedet att det inte blir någon höjning av skatten på Investerinssparkontot. De skriver: "...en skattehöjning på ISK får inte regeringen igenom utan stöd från Centerpartiet och Liberalerna, som nu meddelar att de inte ställer sig bakom ett sådant förslag".