Spara är ett Vasalopp

Spara är ett Vasalopp

Svenskarnas fondkonto har i snitt tappat en femtedel sedan börsens topp i fjol. Trist? Ja, men sparare behöver tänka lite längre än ett år. Titta över fem år och istället har svenskarnas fondkonto stigit hela 46 procent. Det är så vi behöver se på våra sparpengar. De behöver god tid på sig.

Efter många år av uppgång i ekonomin och på börsen har senaste året varit mer svängigt. Minst har det svängt i våra bredaste fonder, men de pekar ändå på minus. Globalfonderna -15 procent, USA -11 procent och tillväxtfonderna är mer känsliga och har tappat hela 30 procent. Ungefär så brukar det se ut. Och det är då vi ska luta oss på fakta: I två år av tre går börsen upp.

De många röda siffrorna väcker helt klart frågor. Hur långt kan det sjunka, när kommer botten? Något svar på dessa frågor finns inte. Det vore en alltför vild chansning att sälja allt eller köpa allt just nu. Det finns inget sådant startskott eller målsnöre.

Titta bara på de senaste fem åren. Då är tillväxtfonderna ensamma på minuslistan. Övriga fondfavoriter ligger kraftigt på plus och i snitt har svenskarnas fonder stigit med hela 46 procent. En fondportfölj som i januari 2011 var värd 200 000 kronor är idag värd nära 300 000 kronor.

Backar vi bandet längre lyser siffrorna ännu grönare. På 10 år har svenskarnas fondkonto i snitt stigit med i snitt 72 procent.

Visst syns året nedgång på kontot. Konstigt vore väl annars. Men frågan vi får ställa oss är vad vi sparar till. Sparar du för att använda pengarna i år? Ja, då hör de inte alls hemma på börsen. Inte heller om du sparar för husköpet nästa år, eller semesterresan om ett och ett halvt. Då är det hög tid att sälja. Och det beror inte på börsläget, utan ditt behov. Du behöver pengarna inom kort.

Sparar du däremot på lägre sikt än 3 år, då behöver du inte skynda till säljknappen. Då tål du tillfälliga svängningar. Håll dig istället till din sparplan och se till att du har en bra fördelning mellan börs och räntor. Och har du flera smala fonder så behöver du se över att ingen av dem tagit över hela kontot. Balansera om är svaret.

En bra balans kan vara att härma den erkända PPM-soffan. Då får du en bredd och tillväxt i ett:
60 % i billiga globalfonder, t.ex. Länsförsäkringar Global index
30 % i billiga Sverigefonder, t.ex. SPP aktiefond Sverige.
10 % i tillväxtmarknadsfonder t.ex. Länsförsäkringar tillväxtmarknad index.

Kom sedan ihåg dina aktiefonder är dina sparpengar. De du inte ska använda i år eller nästa. Dina 1-2 års pengar behöver du ha mer säkert. I billiga korträntefonder eller på sparkonto. För här har du ju inte tiden på din sida. Här har du inte tid att vänta. Här har du ju ditt användar-datum för ögonen.

/Claes Hemberg