Spara och investera rätt utan att skrämmas av Grekland och Kina

Spara och investera rätt utan att skrämmas av Grekland och Kina

Vi pustar ut efter Grekoron som nu verkar ha löst sig – i alla fall för en tid framöver – och lyfter blicken mot Kina. Shanghaibörsen sjönk med närmare 40% under juni och början på juli i år. Även om Shanghaibörsen har återhämtat sig något är rädslan stor för vad en kinesisk börskrasch skulle innebära.

Skuggbanker, hävstångseffekter, stimulanser och begränsningar för storägare att sälja gör att aktiemarknaden i Kina är minst sagt skakig. ”Situationen är värre än i USA 2007”, säger Bill Ackman, hedgefondförvaltare.

Yttre händelser och psykologi styr

Eftersom aktiemarknaden till stor del påverkas av yttre oförutsägbara händelser och psykologi så är det ytterst svårt att tajma marknaden. Att sälja på topp och köpa på botten är endast en dröm eller för dem som lyckats, ren tur. Försök till detta resulterar ofta i att det blir tvärt om. Börsen rasar, alla springer och du springer efter och säljer med förlust. När den sen går upp vågar du inte hoppa på förrän efter ett tag, när alla andra hoppar på tåget och du missar en del av uppgången.

Var långsiktig! Då behöver du inte agera när det faller

Jag antar att jag inte är ensam om att känna en oroskänsla i magen när börsen har stigit många år i rad och oroshärdar tornar upp sig? Men jag har en strategi som gör att jag inte får panik varje gång börsen får hicka. Jag lägger endast pengar jag kan vara utan i 3-5 år på börsen. Och behöver därför inte agera plötsligt. Sen månadssparar jag också vilket gör att jag både köper i upp och nedgångar vilket är bra.

Att INTE investera i aktier/fonder är det mest riskabla enligt mig

Många jag pratar med tycker att det innebär för stor risk att köpa aktier utan sparar hellre på ett sparkonto. Jag anser att de utsätter sig för en betydligt större ”risk” genom att agera så. På ett sparkonto får du just nu runt en procent och närmare två procent om du binder några år. Börsen har historiskt stigit med över sju procent i genomsnitt. Du förlorar alltså runt fem procent av att inte satsa på börsen.

Ett exempel:
Du sparar 1 000 kronor i månaden i 25 år och sätter det på ett sparkonto med 2 procents ränta:
>> 392 050 kronor före skatt
Du sparar 1 000 kronor i månaden i 25 år – och investerar dem på börsen med en genomsnittlig avkastning på sju procent.
>> 812 117 kronor före skatt

Köp globala indexfonder med låga avgifter
Då kan du se fram emot cirka 7 procent i avkastning per år om historien upprepar sig. Köper du enstaka aktier eller fonder med höga förvaltningsavgifter riskerar du, enligt mig, mer än du har chans att vinna. Men för den insatte och intresserade kan det finnas guldkorn att hitta. Pengarna du behöver inom 3-5 år sätter du på ett sparkonto eller köper korta räntefonder för.

Mina tips sammanfattade:

• Var långsiktig på börsen.
  • Spara det du behöver inom 3-5 år på sparkonto eller i kort räntefond.
  • Månadsspara – i både upp och nedgång.
  • Sälj inte när det rasar – fortsätt månadsspara.
  • Välj globala indexfonder med låga avgifter.