Spara över 8000 kronor genom att jämföra bilförsäkring...

Spara över 8000 kronor genom att jämföra bilförsäkring...

...men glöm inte att titta på innehållet också. Bättre innehåll kan förklara prisskillnader men oftast är det skadestatistik och vilken kundgrupp försäkringsbolaget fokuserar på som förklarar skillnaderna.

Premier mellan 16 372 kronor och 7 836 för en helförsäkring på en tre år gammal Volvo

Vi jämförde premien på en tre år gammal Volvo V70 2,4 D. Vi antog att bilen körs 10 000-15 000 km/år och att ägaren bor i villa och parkerar i eget garage.

Bor du i Flen får du betala mellan 5 113 och 8 555 kronor för en helförsäkring beroende på vilket bolag du väljer. Bor du i Sollentuna/Stockholm ligger premien på mellan 7 836 och 16 372 kronor. Det billigaste bolaget för försäkringen i Flen visade sig vara det dyraste bolaget för försäkringen i Sollentuna/Stockholm, vilket tydligt visar på vikten av att jämföra.

Att välja bostadsort utifrån hur dyr bilförsäkringen är kan bli svårt men att jämföra och se vilka bolag som ger dig den mest prisvärda försäkringen är betydligt lättare. Och glöm som sagt inte att också se över villkoren och innehållet i försäkringen.

Bättre innehåll kan förklara prisskillnaden men det finns ingen direkt koppling

Den vanligaste förklaringen till de stora prisskillnaderna är att försäkringsbolagen riktar sig mot olika kundgrupper och bilmodeller och har olika skadestatistik. Ofta kan alltså ett försäkringsbolag vara bra för en person och/eller bilmodell, samtidigt som samma bolag inte är lika bra för en annan person och/eller bilmodell.

Lycka till!

Originalartikel hos Compricer: Spara över 8000 kronor genom att jämföra bilförsäkring...