Spara till dig själv eller till dina barn – det är frågan?

Spara till dig själv eller till dina barn – det är frågan?

Vi överöses med tips om hur vi ska spara till våra barn. Vi kan t.ex. läsa att bostadsmarknaden är så kärv att om vi vill slippa ha barnen boendes i källaren när de passerar 30 måste vi se till att kunna bidra med något till kontantinsatsen.

Men hur ska vi kunna spara till barnen mitt under vår värsta tid ekonomiskt?
Husköp, blöjköp, föräldraledighet och halvtidsarbete – utgifterna hopar sig, samtidigt som inkomsterna går ner när vi inte längre är DINK – Double Income No Kids. Och just vid detta tillfälle ska vi alltså spara till våra barn?!

Och det gör vi!
Det är endast 14 procent av oss som inte sparar till våra barn enligt en undersökning från Länsförsäkringar. Och vi sparar i snitt 515 kronor i månaden till våra små.

Mitt tips: Gör som på flyget, se till att din egen ekonomi har luft innan du luftsätter barnens.
Ge dig själv och dina barn en trygghet genom att själv ha en buffert för oförutsedda utgifter. Amortera på ditt lån, se om din pension och se till att du har ett eget fondsparande. Sen kan det vara dags att börja spara åt barnen.

Spara i aktier och/eller fonder – och börja på BB om du har möjlighet!
Eftersom ett sparande till barn är ett långsiktigt sparande ska du inte spara på ett sparkonto. Det ger för dålig avkastning. Och även om börsen går upp och ner så visar historien att aktier är en överlägsen sparform. De senaste 100 åren har Stockholmsbörsen stigit med i genomsnitt 10 procent per år. Och att börja tidigt och få ränta-på-ränta är bättre än många tror.

Månadsspara i fonder!
Enklaste och bästa sättet att spara långsiktigt enligt mig är att välja fonder. Fonder med låg avgift. Välj några olika så sprider du riskerna. Och månadsspara – då köper du både i upp och nedgångar.

Ränta-på-ränta är grymt!

• Sparar du 600 kronor i månaden under 18 år i en fond utan avgift och med en avkastning på 7 % har du 254 987 kronor att ge till ditt barn.
  • Sparar du 600 kronor i månaden under 18 år med avkastning på 7 %, men med en fondavgift på 1 procent, så har du 230 417 kronor att ge till ditt barn.
  • Placerar du 10 000 kronor i en gratisfond när ditt barn föds kommer han/hon att ha 4,9 miljoner vid sin pension (före skatt och ej inflationsjusterat) förutsatt att börsen fortsätter att utveckla sig som den gjort historiskt.

(siffror från Länsförsäkringar)

När dottern fyller 18 drar hon till Ibiza för sparpengarna
Vill du ha lite koll på vad barnen spenderar dina sparade pengar på när de fyller 18? Bostad, utlandsår eller studier kanske du hade tänkt dig men din tonåring vill hellre bjuda polarna till Ibiza. Spara i ditt eget namn och ge barnen pengarna när du tycker att det passar och till det du tycker är vettigt. Skriv ett testamente så sparpengarna tillfaller barnen om något händer dig.

Originalartikel hos Compricer: Spara till dig själv eller till dina barn - det är frågan?