Sveriges lägsta försäkrings-premier hittar du på Gotland!

Sveriges lägsta försäkrings-premier hittar du på Gotland!

Det kan skilja flera tusen kronor mellan vad det kostar att försäkra din bil om du bor på Gotland, i Stockholm eller i Kalmar. Skadehistorik, parkering och bilens värde påverkar.

Det skiljer 2661 kronor per år mellan länet med högst premie och det med lägst premie (StockholmGotland).

Stockholm kommer i topp på listan över höga bilförsäkringspremier. I genomsnitt kostar det 5909 kronor per år att försäkra sin bil i Stockholm. På andra plats hittar vi Västra Götaland, 4966 kronor, följt av Skåne, 4823 kronor.

I botten på listan hittar vi Gotland, 3248 kronor, Västernorrland, 3951 kronor, och Västerbotten, 4038 kronor, med de lägsta genomsnittliga premierna för bilförsäkringar.

5909 kr Stockholm
4038 kr Västerbotten
3951 kr Västernorrland
3248 kr Gotland

Det skiljer 3243 kronor per år mellan kommunen med högst bilförsäkringspremie och den med lägst premie (BotkyrkaGotland).

Botkyrka toppar listan med en genomsnittlig försäkringspremie på 6491 kronor per år följt av Stockholms kommun med 6345 kronor.

I botten på listan över Sverige kommuner, med lägst genomsnittliga bilförsäkringspremier, finns Gotland, 3248 kronor, följt av Tidaholm, 3304 kronor.

Malmö, Göteborg och Stockholm ligger alla på topp tio för höga genomsnittliga bilförsäkringspremier.

Resultatet förklaras bland annat av bilens värde, hur bilen parkeras och skadehistorik

• Bilens värde: Dyrare bilar kostar generellt mer att försäkra än bilar med lägre värde. Det kan finnas fler dyra bilar i län/kommuner med högre premier än i län/kommuner med lägre premie.
  • Parkering: Det är dyrare att försäkra en bil som man parkerar på gatan än en bil som parkeras i ett garage. Rabatt ges ofta på försäkringen om man har ett eget låst garage eller parkeringsplats på tomten.
  • Skadestatistik: Större risk för stöld och skadegörelse ger högre försäkringspremier.

Innehållet och villkoren är viktiga!

Premien och villkoren för bilförsäkringar skiljer sig så pass mycket åt mellan försäkringsbolagen att en jämförelse ofta lönar sig för privatekonomin och samtidigt kan förbättra skyddet om olyckan skulle vara framme. Ofta kan ett försäkringsbolag vara prisvärt för en person och/eller bilmodell, samtidigt som det inte är lika prisvärt för en annan bilmodell eller person.
När du väljer försäkring är det viktigt att du inte enbart fokuserar på priset utan även jämför innehållet i bilförsäkringen. T ex kan självriskerna på de olika momenten i försäkringen variera, liksom villkoren för maskinskada. Ibland kan en dyrare försäkring därför vara motiverad.

Originalartikel hos Compricer: Sveriges lägsta försäkrings-premier hittar du på Gotland!