Tänk på detta om du ska hyra ut sommarstugan

Tänk på detta om du ska hyra ut sommarstugan

Sommaren närmar sig med stormsteg och planer för sommaren läggs. Om du ska hyra ut din sommarstuga bör du se över försäkring och skriva ett ordentligt avtal.

Din fritidshusförsäkring täcker inte om hyresgästen förstör något

Ett bra tips är alltså att plocka bort och/eller låsa in värdefulla saker eftersom dessa inte täcks om de förstörs, säger Caroline Starck, informationschef på If i ett pressmeddelande. Din vanliga fritidshusförsäkring täcker inte heller stölder under uthyrningen.

Din fritidshusförsäkring gäller dock som vanligt om det skulle börja brinna eller om du skulle få en vattenskada.

Viktigt att hyresgästen har ett försäkringsskydd

Hyresgästen bör ha en egen hemförsäkring. I hemförsäkringen ingår det ett ansvarsskydd som ger ersättning vid skada tex om ett fönster på ditt fritidshus skulle gå sönder.

Missa inte att skriva ett avtal

Skriv ett ordentligt avtal när du hyr ut din sommarstuga så att ni är överens om vad som gäller. Ha med information om betalning, städning och uthyrningstiden. Caroline Starck rekommenderar att man tar betalt i förskott (eller samma dag som hyresgästen anländer) och att man tar en deposition.

Ifs tips inför uthyrning av fritidshuset:

• Uthyrningsförmedlare erbjuder ofta ett visst skydd till den som hyr ut. Kontrollera vad som ingår i det skyddet.
  • Välj hyresgäst med omsorg – gå igenom potentiella gästers profiler och tidigare omdömen om du använder en förmedlare. Gör en inventering av stugans skick och vilka saker du har i den innan du hyr ut.
  • Märk dina saker med MärkDNA. Om det sker ett inbrott eller om dina saker stjäls kan de spåras tillbaka till dig.
  • Fråga om hyresgästen själv har en hemförsäkring. I den ingår ett ansvarsskydd om hyresgästen orsakar en skada.
  • Skriv ett avtal där det framgår vad som gäller kring städning och inventarier.
  • Om du hyr ut regelbundet eller i större skala kan uthyrningen räknas som affärsverksamhet och då behöver du teckna en särskild försäkring.
  • Ta deposition
  • Om du hyr ut fritidshuset och inte har en separat uthyrningsförsäkring får du normalt inte ersättning vid stöld eller skadegörelse som orsakat av hyresgästen. Därför är det viktigt att kontakta sitt försäkringsbolag om man planerar att hyra ut för att ta reda på hur villkoren ser ut, och skaffa ett fullgott försäkringsskydd.