Tittar du i backspegeln för att ta reda på hur vägen framför dig ser ut?

Tittar du i backspegeln för att ta reda på hur vägen framför dig ser ut?

Förespråkare för effektiv marknadsteori menar att all information redan är inprisat i en aktie eller i annan investeringsprodukt. Andra argumenterar att marknaden är ineffektiv eftersom den består av människor eller datorer som programmerats av människor. Och att denna ineffektiva marknad är anledningen till att vissa långsiktiga investerare liksom Warren Buffet och vissa daytraders är framgångsrika.

Jag tror att marknaden är effektiv men inte helt effektiv

Oavsett hur disciplinerade vi människor är så handlar vi ofta med känslor. Våra känslor/bias påverkar ofta våra beslut mer än empirisk data. Många av oss tror att så inte är fallet och det är just därför som vi tar dessa ibland ”felaktiga” beslut om och om igen.

Jaga trender!?

Detta är utan tvekan den starkaste biasen som vi som handlar ”utsätts” för. Forskare har funnit att 39 procent av alla nya pengar som investeras i aktier/fonder går till de 10 procent av fonder/aktier/andra investeringsprodukter med den bästa utvecklingen föregående år. Trots ansvarsfriskrivningen ”tidigare resultat är ingen garanti för framtida resultat” tror vi att vi kan förutsäga framtiden genom att studera historien.

Vi människor har en extraordinär talang för att upptäcka mönster, och när vi hittar dem så tror vi på dem.

Även om ett mönster hittas så är marknaden betydligt mer slumpmässig än de flesta av oss vill erkänna. Många studier visar på att tidigare resultat INTE är en garanti för framtida resultat:

-En studie av The University of California fann att investerare som baserade sina investeringar på tidigare resultat ofta var de som presterade sämst i jämförelse med andra.

-Finanssiten Marketwatch tittade på de tio bolag som Wall Street Analytiker ansåg hade lägst potential inför 2014. Resultat för dessa: +19 procent samtidigt som index gav 14 procent i avkastning.

-Alf Riple, författare till boken ”Lögn, förbannad lögn & prognoser” kom till samma slutsats. Han jämförde och sammanfattade analytikers betyg till olika aktier varje månad under åren 2003 till 2012 och jämförde dessa med indexets avkastning ett år efter betyget sattes. Han sammanfattade resultatet så här: ”Konsensus bland analytiker verkar med andra ord vara en perfekt omvänd indikator vad gäller marknadstiming.”

-Företaget Vanguard undersökte sambandet mellan antalet stjärnor på Morningstar och framtida avkastning för den amerikanska aktiefondmarknaden. Resultatet visar att sannolikheten för att få en högre riskjusterad avkastning än börsen under en treårsperiod är 46 procent för fonder med en stjärna och 39 procent för fonder med 5 stjärnor

Hur undviker man denna bias?

Om du hittar en trend så är det troligt att marknaden redan har identifierat och utnyttjat den långt innan du gör det. Du riskerar alltså att köpa på topp, precis innan värdet går ner. Vill du utnyttja en ineffektivitet så tror jag Warren Buffets strategi funkar: ”Buy when others are fearful and sell when they’re confident.”

Eller var konsekvent och spara regelbundet. Då köper du både i upp och nedgångar, följer trenden ibland och går emot den ibland. Detta fungerar bättre för de flesta av oss när vi försöker sälja och köpa i rätt tid. Så är du inte väldigt insatt och intresserad: Månadsspara i billiga breda fonder!

”Vare sig experter eller amatörer vet i viktiga avseenden nästan ingenting om förändringar i den ekonomiska framtiden. Men de tror att de vet.” Psykologiprofessor Henry Montgomery