Två mobiltips: Förbud from 1 februari och SOS på mobilen

Två mobiltips: Förbud from 1 februari och SOS på mobilen

Den 1 februari blir det förbjudet att köra bil med mobiltelefonen i handen och missa inte SOS tjänsten i din Iphone.

Tips nummer ett – missa inte den nya lagen!
Regeringen skärper bestämmelserna runt mobilhantering den 1 februari i år som innebär att du som sitter bakom ratten förbjuds att prata i telefon, rattsurfa eller skicka sms utan handsfree. Det blir alltså olagligt att ha mobiltelefon i handen när du kör bil.

Sedan 2013 är det förbjudet att hantera mobilen så att det ”menligt inverkar på körningen” och nu går regeringen ett steg längre vilket gör det betydligt enklare för polisen att se till att förbudet efterlevs.

”Förenklat kan man säga att vi ser till att man har händerna på ratten. Vi kan inte ha en ordning med en handhållen mobiltelefon, jag tror att de flesta förstår att det försvårar uppmärksamheten i trafiken”,säger infrastrukturminister Tomas Eneroth till Sveriges Radio.

Tips nummer två – SOS-funktionen på din Iphone
Jag är medveten om att det är långt ifrån alla som har en Iphone – men här kommer ett tips till er som har en. Ni kan läsa mer hosapple.

Med Nödsamtal SOS i iOS 11 kan du snabbt och enkelt ringa efter hjälp och meddela dina nödkontakter. När du ringer SOS ringer din iPhone automatiskt det lokala nödnumret. Du kan även lägga till nödkontakter – så att när nödsamtalet avslutas skickar din iPhone ett textmeddelande till dina nödkontakter om du inte väljer att avbryta. Din iPhone skickar din nuvarande plats till dina SOS-kontakter.

Du lägger till dina nödkontakter från appenhälsapå din iPhone under flikenMedicinskt ID.

Så här ringer du nödsamtal på iPhone 7 eller tidigare modeller:

1. Tryck snabbt fem gånger på sidoknappen. Reglaget Nödsamtal SOS visas.

2. Dra reglaget Nödsamtal SOS för att ringa nödsamtalet.

(för iPhone 8 och iPhone X gör du såhär)

Vill du aktivera/inaktivera varningsljud?

1. Öppna appen Inställningarpå din iPhone.

2. Tryck på”Nödsamtal SOS”och slå sedan på eller av”Autosamtal”.

När”autosamtal”är på och du försöker ringa ett nödsamtal börjar din iPhone räkna ned och ett varningsljud hörs (ganska högt men du kan prova hemma). När nedräkningen är slutförd ringer din iPhone automatiskt nödsamtalet.

Om du inaktiverar den här inställningen kan du fortfarande använda SOS-reglaget för att ringa ett samtal.

Bonustips 1:Passa på attjämföra din bilförsäkring– ofta många tusenlappar att spara.

Bonustips 2:Passa på att se över ditt mobilabonnemang ivår jämförelse– kanske kan du spara några hundralappar?