Vad är en Bitcoin egentligen?

Vad är en Bitcoin egentligen?

Vi har hört talas om den ett tag nu, valutan som heter Bitcoin. Men vad är det egentligen? Hur fungerar den? Och vad finns det för för-, och nackdelar med den?

Bitcoin är en digital valuta som skapades 2009 med syfte att möjliggöra betalningar över internet, direkt mellan användare, utan någon inbladning av tredje part. Till skillnad från många andra valutor så förlitar sig inte Bitcoin på en central utgivare, som t.ex. vår riksbank. Valutan ”övervakas” av ett inofficiellt nätverk av 200 000 datorer runt om i världen som sköter transaktionerna.

Vad kan man köpa med Bitcoins?

I Sverige tar ytterst få butiker/företag emot Bitcoin. Det listas ett 20-tal svenska företag på forumet Bitcoin.se som tar emot Bitcoin för köp. En hel del utländska webbutiker tar emot valutan.

Häromdagen skrev privataaffärer.se om att det nu går att handla med Bitcoins i Göteborg. Ett juiceköp på Bar Foxx blev den första transaktionen som gjordes i förra veckan. En besökare betalar där 0,008113 Bitcoin för en kaffe och paj genom att hålla upp sin mobilkamera mot en QR-kod på surfplattan i kassan och bekräfta köpet. Först ut i Stockholm att ta emot Bitcoins som betalning är spelbutiken Dragons Lair på Kungsholmen. Från och med fredagen den 13 december kan man handla med Bitcoin över disk i butiken med hjälp av ett kassasystem för Bitcoins som heter Btcx Point-of-sales system.

Hur får man tag på Bitcoins?

Man skapar en digital plånbok på nätet (t.ex. via Mt.Gox, My Wallet, StrongCoin) och får en unik Bitcoinadress. Sen köper man Bitcoins genom en banköverföring via ett växlingskontor. Hos Finansinspektionen finns det registrerade växlingskontor som t.ex. Goobit, Safello, och BTC Exchange. De är ej under tillsyn av Finansinspektionen.

Varje användares bitcoins sparas i en plånboksfil på användarens dator som innehåller ett antal bitcoinadresser. Bitcoin kan skickas över internet till vem som helst med en bitcoinadress, och på så sätt användas som betalning.

Hur bestäms värdet på Bitcoin?

Det styrs av tillgång och efterfrågan. Valutan kan köpas och säljas med ”vanliga” pengar på börser.

Hur skapas nya Bitcoins?

Man får Bitcoin i utbyte mot kryptografiska beräkningar. I början dög en vanlig persondator med ett grafikkort. Idag krävs specialbyggd hårdvara, så kallad Bitcoin miners. För att antalet bitcoins ska öka I jämn takt blir beräkningskraven allt hårdare.

Fördelar?

• Det finns ingen central utgivare vilket ska skydda oss mot politisk påverkan och monopolliknande betalsystem. Det är omöjligt för t.ex. myndigheter att manipulera värdet av Bitcoin eller producera fler i syfte att framkalla inflation.
  • Man slipper transaktionsavgifter och långa överföringstider.

Nackdelar?

• Ingen bank eller myndighet garanterar eller övervakar dina bitcoins. Blir ditt konto kapat t.ex. går dina pengar förlorade.
  • De senaste månaderna har värdet på bitcoins ökat rejält och varierar kraftigt dag till dag. Skulle systemet krascha finns inget som garanterar att du får ut dina bitcoins.

Idag finns det cirka 12 miljoner bitcoins och systemet är programmerat för att skapa maximalt 21 miljoner bitcoins.

Originalartikel hos Compricer: Vad är en Bitcoin egentligen?