Vi oroar oss mest för pensionen, buffert och stigande energipriser

Vi oroar oss mest för pensionen, buffert och stigande energipriser

Världs-ekonomin har länge varit det vi privatpersoner oroar oss mest för. Men på senare tid har oron över vår egen ekonomi ökat. Och den kan vi påverka!

Enligt Nordeas årliga undersökning är 35 procent av svenskarna oroliga för ekonomin som pensionär. Världsekonomin har toppat orolistan två år i rad men nu är det vår egen plånbok vi oroar oss för.

Det här oroar oss mest (andel som oroar sig):

1. Den egna pensionen 35 %
  2. Oro att förlora sin ekonomiska buffert 31 %
  3. Stigande energipriser 30 %
  4. Världsekonomin 29 %

Vi kan alltså själva, på något sätt, påverka topp tre på listan:

Pensionen: Logga in på minpension.se och se vilka fonder du har i din premiepension. Välj fonder med låg avgift – som har haft en bra utveckling historiskt. Har du inte gjort några val har du pengarna placerade i AP7 Såfa vilket är en bra fond med låga avgifter och hävstång. Har du tjänstepension? Om inte, löneväxla lite varje månad. Fundera också på om du behöver efterlevandeskydd på premiepensionen och/eller återbetalningsskydd på tjänstepensionen. Du får högre pension utan skyddet. Mer om pension här.

Ekonomisk buffert: Försök att sätta av något varje månad till din buffert – och sätt pengarna på sparkonto med bra ränta och fria uttag. Just nu får du 2,35 % på bästa sparkonto. Jämför sparkonton här >>

Stigande energipriser: Vi har haft relativt låga elpriser i vinter bland annat på grund av det milda vädret. Rekordfå band sitt elavtal under januari (19 % att jämföra med 40 % i januari 2013). Men det finns fortfarande tusenlappar att spara genom energispartips och genom att jämföra och välja ett bra elavtal. Jämför här >>

Originalartikel hos Compricer: Vi oroar oss mest för pensionen, buffert och stigande energipriser