Vi vill inte äga aktier längre!

Vi vill inte äga aktier längre!

Svenskarnas direktägande av aktier minskar när unga har svårt att hitta framgångssagor att luta sig mot.

År 1975 ägde svenska hushåll nästan hälften av aktierna på Stockholmsbörsen. Idag är samma siffra endast drygt 11 procent enligt Statistiska centralbyrån. I detta ”direktägande” ingår inte aktierelaterade placeringar i fond- och försäkringssparande där vi i Sverige har ett stort indirekt aktieägande. Även om vi tar hänsyn till den stora ökningen av utländska ägare på Stockholmsbörsen så har vårt direktägande i aktier fallit och trenden verkar hålla i sig.

Varför? Det är ju både billigare och lättare att köpa aktier idag.

Det har blivit betydligt billigare och enklare att handla med aktier. Idag handlar vi i realtid via våra depåer hos vår bank och courtaget, kostnaden vi betalar för att köpa och sälja en post aktier, har gått ifrån att vara på flera hundra kronor till att idag ofta ligga under 100 kronor.

Är det vårt förtroende för börsen som har fått sig en törn?

Stockholmsbörsens huvudsakliga mål är att förse bolag med kapital men idag handlar det om betydligt mer än så. I USA ägs en genomsnittlig aktie i 22 sekunder och 73 procent av alla affärer i USA görs av en programmerad dator. Siffran för Sverige är 55 procent (mars 2012). 60 procent av alla ordrar på Stockholmsbörsen dras tillbaka inom en sekund och avslutas aldrig. Börsen har gått från att ha som mål att kapitalisera företag till en verksamhet som rör sig blixtsnabbt, med oändligt många fler investeringsmöjligheter än förr. Spekulation har blivit det nya normala.

Få framgångssagor för de yngre spararna

Index står idag på en lägre nivå än under våren år 2000. Vi som ser aktier som en långsiktig investering blir lätt besvikna av de senaste årens turbulens och utveckling. Efter it-bubblan, finanskrasch och dagens skuldproblem finns det inte många framgångssagor för de yngre spararna att luta sig tillbaka på.

Vad tror vi om framtiden?

Trots skakiga börser och osäkerhet i den globala ekonomin så är världens investerare positivt inställda till aktier. Enligt en undersökning bland 600 investerare världen över, som den schweiziska banken Credit Suisse har utfört, så tror 80 procent att man på fem års sikt ska satsa på just aktier.

Förra året stängde Stockholmsbörsen på minus 19 procent och om hur detta år kommer att sluta tvistar de lärde. I juni i år frågade SBAB svenska folket hur de tror att börsen kommer att gå under andra halvan av året. Var fjärde person trodde att den skulle stiga med 1-5 procent och det näst vanligaste svaret var att börsen skulle sluta oförändrad. Att börsen skulle gå ned med mellan 1-5 procent var det tredje vanligaste svaret. Vid frågetillfället var Stockholmsbörsen oförändrad, låg på plus minus noll för året, för att fram tills idag (15 augusti) ha gått upp med cirka 8 procent.

Svenskarnas gissningar är alltså negativa – börsen ska ned i år.

Vill du, liksom jag, ändå investera i aktier? Jämför aktiehandel och hitta lägsta courtaget.

Originalartikel hos Compricer: Vi vill inte äga aktier längre!