Vilka försäkringar bör du ha?

Vilka försäkringar bör du ha?

Det finns en uppsjö av försäkringar på marknaden. Men vilka behöver du egentligen? Gör en rutin av att se över dina försäkringar en gång om året. Ditt försäkringsbehov, pris och villkor.

Boendeförsäkring

En hemförsäkring är en viktig försäkring. Bor du i villa bör du också ha den försäkrad och för bostadsrätt måste du även ha ett bostadsrättstillägg. En boendeförsäkring skyddar din bostad och dina saker men innehåller också bland annat reseskydd, rättsskydd, ansvarsförsäkring och överfallsskydd.

Barnförsäkring

De försäkringar som barnen kan ha genom kommunen gäller i regel endast under skoltid. Har du barn så teckna en egen barnförsäkring och gör det så tidigt som möjligt i barnets liv. Var uppmärksam vid eventuellt byte av barnförsäkring så att du inte får sämre villkor hos det nya försäkringsbolaget och se först till att få den nya försäkringen godkänd innan du i så fall byter. Vissa sjukdomsskydd är något som i vissa fall kan falla bort vid byte.

Bilförsäkring

Har du en bil är du enligt lag skyldig att ha en trafikförsäkring. Du kan sen välja mellan att bara ha en trafikförsäkring, en halvförsäkring eller en helförsäkring beroende på vilket försäkringsskydd du vill ha och vad bilen är värd. Kostnaden att försäkra sin bil skiljer mycket mellan olika försäkringsbolag så här är det extra viktigt att jämföra mellan bolagen.

Olycksfallsförsäkring

En olycksfallsförsäkring gäller vid olycksfall. Skulle du till följd av en olyckshändelse bli invalidiserad kan du genom en olycksfallsförsäkring få medicinsk- och ekonomisk invaliditetsersättning.

Livförsäkring

En livförsäkring kan vara ett måste. Om en förälder dör i ett hushåll med stora bostadslån, kan resultatet bli att familjen inte har råd att bo kvar. Genom en livförsäkring ges de efterlevande i familjen möjlighet att ställa om till den nya situationen.

Sjukförsäkring

Det kan vara ekonomiskt påfrestande för dig och din familj vid en längre tids sjukdom. En sjukförsäkring kompletterar ersättningen från försäkringskassan.

Inkomstförsäkring.

Ersättningen från A-kassan är mycket begränsad. En inkomstförsäkring fyller på ersättningen från A-kassan så att en arbetslös kan få ut upp till 80 % av hela lönen.

Reseförsäkring

En reseförsäkring ingår i din hemförsäkring upp till 45 dagar. Ska man vara borta längre än så bör man teckna en förlängning av försäkringen eller teckna en separat reseförsäkring. Tänk på att göra detta före utresan! I vissa bankkort ingår reseskydd om man betalar resan med kortet. Kontakta din bank för information om vad som ingår i ditt kort.

Generella tips:

• Rätt skydd till rätt pris. Läs det finstilta och se över innehållet i försäkringen ordentligt. Jämför också priser mellan bolag eftersom det kan skilja mycket i pris för likvärdiga försäkringar.
  • Glöm inte att se över vilka tilläggsförsärkingar som du kan teckna till försäkringen.
  • Avsluta aldrig din gamla personförsäkring innan den nya är på plats. Det är viktigt att du inte står oförsäkrad och att din hälsodeklaration är godkänd av ditt nya försäkringsbolag innan du beslutar dig för att avsluta din gamla försäkring.
  • Du kan teckna flera personförsäkringar i olika försäkringsbolag och på så sätt få ersättning från flera håll vid skada.
  • Många av oss har vissa försäkringar via vår arbetsgivare. Tala med din arbetsgivare och ta reda på vad som gäller för dig.
  • Se över ditt försäkringsskydd en gång om året. Kolla om ditt bolag har gjort ändringar i villkoren eller höjt premien. Var uppmärksam på när ”prova-på-försäkringar” löper ut och byt försäkringsbolag om priset på den ordinarie försäkringen inte blir förmånligt. Håll koll på huvudförfallodagarna på dina försäkringar.
  • Avtalstiden för försäkringar är normalt ett år. Det normala är att du bara kan byta din hem-, villa-, bil- och andra sakförsäkringar på huvudförfallodagen, som framgår av ditt försäkringsavtal. Personförsäkringar som livförsäkringar och barnförsäkringar kan du byta när du vill.