Vilket skydd har du om banken går i konkurs?

Vilket skydd har du om banken går i konkurs?

Vad har du för skydd egentligen om bankerna där du har ditt sparande skulle gå i konkurs?

Om ditt sparkonto har insättningsgaranti så är dina pengar skyddade.Staten ger en garanti för ett maxbelopp på 950 000 kronor per person och bank/sparinstitut. Du kan alltså ha flera konton i olika banker och därmed omfattas av fler än en garanti.

De institut som är anslutna till insättningsgarantin betalar alla en avgift (0,1 % av de garanterade insättningarna) som finansierar systemet.

Om du inte har insättningsgaranti på ditt sparkonto så får du ofta en högre ränta men riskerar samtidigt att förlora alla insatta pengar vid en konkurs.

Investerarskyddet omfattar de pengar och värdepapper som ett finansinstitut hanterar åt dig tex köp, försäljning eller förvaring av värdepapper såsom aktier, obligationer och fonder. Ersättningen beräknas på marknadsvärdet på de aktuella värdepapperen vid ett eventuellt konkurstillfälle. I Sverige är skyddet 250 000 kronor per kund och institut. Om finansinstitutet har följt de regler som finns så ska du aldrig behöva använda dig av denna garanti. Detta eftersom dina pengar och värdepapper ska vara åtskilda från bolagets tillgångar. Det är bara om ett regelbrott har skett som investerarskyddet ska behöva träda i kraft.

Jag pratade med Charlie och Mathias från podden Ekonomi PÅ RIKTIGT om dessa skydd här (2:40 min).