Vill du minska dina utsläpp av växthusgaser?

Vill du minska dina utsläpp av växthusgaser?

Vi kan alla minska vår påverkan på klimatet genom att sänka vår energianvändning och genom att använda mer miljövänliga energikällor. Här får du några förslag på hur du kan gå tillväga.

Några enkla sätt att minska din energianvändning:

• Släck lampor när du lämnar ett rum och välj energieffektiva lampor.
  • Serva bilen regelbundet, kör inte runt med onödig last och välj energimärkta däck.
  • Låt inte hemelektroniken stå på viloläge, fråga efter energianvändning när du köper nytt och välj energimärkta produkter.
  • Diska inte under rinnande vatten, ställ in rätt temperatur i kyl och frys, köp energimärkt och använd vattenkokare.
  • Duscha istället för att bada, fyll maskinen när du tvättar, tvätta i 40 grader istället för i 60 och lufttorka tvätten.
  • Köp en energisnål diskmaskin. Att gå ifrån en 10 år gammal diskmaskin till en A-märkt diskmaskin möjliggör minskade koldioxidutsläpp med upp till 270 kilo per år. Det motsvarar utsläpp från en bensindriven bil som körs 230 mil enligt energimyndigheten.
  • Sänk värmen i rum du sällan är i, isolera din bostad och sänk värmen när du reser bort.

Genom att minska din energianvändning så hjälper du till att minska energitillförseln av t.ex. kolkraft. Det är svårt att få exakta siffror på hur mycket dina besparingar påverkar utsläppen eftersom det inte går att i förväg veta vilken typ av energitillförsel som minskar när du sänker din energianvändning. En minskning med 1 kilowattimme minskar koldioxidutsläppen med ungefär 1 kilo.

Fler tips hittar du här: Energibesparing – smarta tips här

Välj miljövänlig el

Genom att välja miljövänlig el så bidrar du positivt till klimatet. Idag är elhandlare skyldiga att redovisa den sålda elens ursprung samt den miljöpåverkan (koldioxidutsläpp och kärnbränsleavfall) som elproduktionen ger upphov till. Detta för att du som kund ska kunna göra ett aktivt val av elavtal på fler grunder än bara elpriset.

Olika miljömärkningar

Det finns ett antal olika miljömärkningar av el som garanterar att elen kommer från förnyelsebara energikällor som vind, vatten och biobränslen. Bra miljöval, EPD, SERO är tre typer av miljömärkning som du kan läsa mer om här: Miljömärkt EL

Originalartikel hos Compricer: Vill du minska dina utsläpp av växthusgaser?