Privatekonomisk barometer Juli 2013

Privatekonomisk barometer Juli 2013

Bolån

Räntan har, i snitt, minskat för bolån med rörlig, 1 års och 2 års ränta under juli (0,03, 0,03 respektive 0,01 procentenheter). För bolån med 3, 5 och 10 års bindningtid har räntan ökat med 0,1, 0,5 respektive 0,4 procentenheter.

Lägst listränta för 3-månaders bolån erbjöd Bättre bolån med samma ränta som under maj och juni månad (2,77 %). Nordea behöll andraplatsen sedan maj månad (2,78 %) och Skandiabanken behöll tredjeplatsen (2,87 %). Nordea hade lägst listränta under juli för lån med bindningstid på 3 år (2,88 %). Handelsbanken hamnade på plats två med lägst 3-årsränta med 3,06 procent och Länsförsäkringar knep tredjeplatsen med 3,08 procent.

Bolåneräntan är fortsatt lägre för lån med 1-års bindningstid än vad den är för ett rörligt bostadslån.

Den 31/7 låg marginalen mellan bankernas 3-månadersränta och STIBOR (3 M) på 1,71 procentenheter vilket är 0,01 procentenhet lägre än 30/6.

Bolån på Compricer

Intresset för bundna lån fortsatte att öka under juli samtidigt som intresset för bolån generellt sjönk.

Av alla som sökte på bolån under juli månad var det 55 procent som sökte på bolån med rörliga räntor och 45 procent som sökte på bolån med bundna räntor. Rörlig ränta var populärast följt av 5-års, 3-års, 2-års och 1-års ränta.

Sparkonto

Räntan på rörliga sparkonton fortsatte att sjunka något under juli. I snitt sjönk räntan med 0,02 procentenheter.

Sparkontoräntan har sjunkit för institutet med högst ränta, från 2.55 till 2,50 procent för rörlig ränta. För bundna sparkonton har räntan sjunkit med mellan 0,15 och 0,35 procenteheter för de tre institut med högst ränta.

Högst rörliga ränta på sparkonto med insättningsgaranti hade Santander Consumer Bank (2,50 %). Högst ränta på sparkonto med 3-års bindningstid erbjöd BlueStep Finans (3,50 %).

Skillnaden mellan bäst ränta på sparkonto hos storbank och bäst ränta hos nischbanker/kreditinstitut var 1,95 procentenheter den 31/7.

Sparkonto på Compricer

Intresset för sparkonton har ökat igen i juli efter att ha sjunkit under några månader. Vi kan se en ökning på antal sökningar på sparkonton med fast ränta (59 %) vilket är den högsta siffran i år. Populärast bland bundna sparkonton var sparkonton med ett års bindningstid följt av sparkonton med 3-månaders och 5 års bindningtid. Rörlig ränta är fortfarande den vanligaste sökningen bland sparkonton hos Compricer.

Elpriser

Lägst rörligt elpris i elområde 3 erbjöd även denna månad Telinet Energi med ett pris på 71,67 öre/kWh (31/7). På plats två hittar vi Göta Energi som har höjt elpriset med 0,64 öre/kWh. DinEl hamnar på plats tre med ett pris på 76,39 öre/kWh vilket är 0,26 öre/kWh mer än i juni månad.

Det lägsta bundna elpriset (3 år) gick ned med 0,25 öre/kWh under juli månad. För bundet elpris (3 år) var det MälarEnergi som erbjöd det lägsta elpriset på 86,63 öre/kWh.

Spotpriset på el låg relativt stilla under juli med en ökning med 0,09 öre/kWh från 29,69 till 29,78 öre/kWh.

Elpriser på Compricer

Intresset för att binda sitt elavtal fortsätter att öka inför kallare årstid. 64 procent av alla som tecknade ett elavtal hos Compricer under juli valde ett fast elavtal. I mars var samma siffra 26 procent.

Elavtal med 6 månaders bindningstid ökade under juli troligtvis på grund av kampanjer från elbolag. Under juli tecknade 17 procent ett 3-årigt elavtal vilket är 8 procent färre än under juni.

För mer information, grafer och tabeller se bifogad pdf.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi och hjälper konsumenter spara pengar på att göra smartare val. Compricer är helt gratis för dig som konsument och varje månad hjälper vi tusentals svenskar att förbättra sin privatekonomi. På Compricer kan du hitta en bättre bilförsäkring,  lägre elpriser och bättre villkor när du ska låna pengar. Dessutom kan du exempelvis jämföra räntor för bolån och hitta bästa sparräntan för Sveriges alla sparkonton. Compricer har även kostnadsfri telefonrådgivning och kan hjälpa dig med bytet av leverantör.

Compricer har tre år i rad varit med bland Sveriges hundra bästa sajter i tidningen Internet Worlds årliga tävling Internet World topp 100.