Privatekonomisk barometer april

Privatekonomisk barometer april

Bolån

Sammanfattning för April 2013

Räntan på bolånen har, i snitt, under april månad sjunkit något i jämförelse med mars. De rörliga (3-mån) bolånen har i snitt sjunkit med 0,02 procent och bolånen med 1, 3 och 5 års bindningstid har i snitt sjunkit med 0,08, 0,12 respektive 0,18 procent.

Lägsta listräntan för 3-månaders bolån erbjöd Bättre bolån (2,96 %). Bättre bolån knep även förstaplatsen ifrån Skandiabanken för bostadslån med 3-års bindningstid (3,06 %).

Bolåneräntan är fortsatt lägre för lån med 1 och 2-års bindningstid än vad den är för ett rörligt bostadslån.

Värt att notera är att marginalen mellan bankernas 3-månadersränta och STIBOR 3 M har varit rekordhöga sedan början på 2012. Den 30/4 låg marginalen på 1,76 procent.

Just nu på Compricer

Intresset för bundna lån ökade under april.

Av alla som sökte på bolån under april månad var det 58 procent som sökte på bolån med rörliga räntor och 42 procent som sökte på bolån med fasta räntor. Rörlig ränta var populärast följt av 5-års, 3-års, 2-års och 1-års ränta.

Under april var det något färre som sökte på bolån med rörliga räntor (58 procent), än vad det var under mars månad, då 59 procent sökte på bolån med rörliga räntor.

Sparkonto

Sammanfattning för April 2013

Räntan på rörliga sparkonton har sjunkit med, i snitt, 0,06 procent under april.

För sparinstituten med högst ränta har sparkontoräntorna, i snitt, sjunkit något under april för obundna sparkonton. För bundna sparkonton har räntan legat still för sparinstituten med högst ränta. SEB, Handelsbanken och Swedbank har sänkt sin sparränta för sparkonton på 1, 2, 3 och 5 år.

Högst rörliga ränta på sparkonto med insättningsgaranti hade AK Spar (2,75 %). Tidigare hade Marginalen bank högst rörliga ränta (2,86 %). Högst räntan på sparkonto med 3-års bindningstid erbjöd HoistSpar (3,35 %).

Skillnaden mellan bäst ränta på sparkonto hos storbank och bäst ränta hos kreditinstitut var 2,25 procent.

Just nu på Compricer

Det var något fler som sökte på bundna sparkonton under april i jämförelse med mars. 56 procent sökte på sparkonton med bindningstid under april i jämförelse med 55 procent som gjorde samma sökning under mars. 44 procent sökte på rörliga sparkonton i april och samma siffra för mars var 45 procent. Populärast bland bundna sparkonton var sparkonton med ett års bindningstid både i mars och april.

Elpriser

Sammanfattning för April 2013

Det lägsta rörliga elpriset gick upp med 4,65 öre/kWh under april på grund av att spotpriset gick upp från februari till mars. Lägst rörligt elpris i elområde 3 erbjöd Telinet Energi med ett pris på 82,36 öre/kWh.

Det lägsta bundna elpriset (3år) gick ned med 0,02 öre/kWh under april. För bundet elpris (3 år) är det Wallenstam som erbjöd det lägsta elpriset på 87,75 öre/kWh.

Spotpriset på el gick ned med 0,13 öre/kWh under april från 37,13 öre/kWh till 37 öre/kWh.

Just nu på Compricer

38 procent av alla som tecknade ett elavtal hos Compricer under april valde ett fast elavtal. I mars var det 26 procent som valde ett fast avtal.

Det var dubbelt så många som tecknade ett 3-årigt elavtal i april i jämförelse med i mars. Samtliga långa bindningstider (6 månaders, 1 år, 3 år) ökade i popularitet samtidigt som det var färre som tecknade rörliga elavtal.

Privatekonomisk barometer april hos Compricer