Let's color the world with Mentos!

Mentos satsar via Valora Trade stort på fruktiga tuggummin under 2015 och går ut brett med både reklam, PR, event och utökad distribution. Bakom kampanjen står Onemotion IMC som utvecklat ett lokalt koncept från grunden, med nyanställd CD vid rodret.

Under 2015 sätter Mentos fokus på tuggummin i den breda kommunikationen och satsar på en digital kampanj riktad mot målgruppen 15-25 år. Onemotion IMC har tagit fram det helsvenska konceptet som kommer användas i all marknadsföring, utvecklat med nye CD:n Magnus Palmstierna Eckhéll i spetsen.

Ryggraden i kampanjen är temat ”Let´s color the world”, där man ska sätta färg på sin vardag genom att tugga Mentos. Den animerade kameleonten Louie har huvudrollen och upptäcker Mentos frukter och färger i olika reklamfilmer, han kommer även att synas i andra kanaler under kampanjens gång.

– Vi har redan en stark position för vårt godis – Mentos rullar – och väljer nu att satsa hårt på att även stärka vår position inom tuggummi-kategorin. Att ha tagit fram ett så stort koncept bara för Sverige är ganska unikt och har varit en spännande resa. Och jag är väldigt nöjd med att vi hittat en komplett lösning hos Onemotion IMC med både reklam, PR och event. Det blir dessutom en stark digital kampanj rakt igenom som är tydligt anpassad efter den unga målgruppen, säger Eva Ström, varumärkesansvarig för Mentos hos Valora Trade.

Onemotion IMC utarbetade idén och konceptet i samarbete med Mentos och genomförde också hela produktionen, från manusskrivning, projektledning och kommunikationsplattform till grafisk profil, marknadsföring och lansering.

Vi är väldigt glada över att Mentos valt att satsa på helhetskonceptet med IMC. Louie blir ett lokalt ansikte för ett omtyckt och uppskattat globalt varumärke, på så sätt blir kampanjen både effektivare och mer personlig. Dessutom har vi kontroll över både betald media och egna kanaler, vilket kan vara svårt om många byråer är involverade, säger Magnus Palmstierna Eckhéll, Creative Director, Onemotion IMC.

Arbetsgrupp Onemotion:

Kundansvarig projektledare: Kristina Lindholm