Framgångsrik mötesplats mellan näringsliv och akademi

Frukostmöten som samarrangeras av CONNECT Väst och högskolor/universitet i Västra Götaland har lagt grunden till en av Sveriges största mötesplatser för entreprenörskap. Efter en framgångsrik etablering i Borås togs frukostmötena till Göteborg hösten 2010. Frukostmötena i Göteborg är ett samarrangemang med Göteborgs universitet och Chalmers Tekniska Högskolas gemensamma projekt för entreprenörsutbildningar, ”Gothenburg for Entrepreneurs”.

Genom en serie av frukostmöten sammanförs näringsliv och akademi för att nätverka och lyssna till framgångsrika entreprenörer med koppling till Göteborgs universitet och Chalmers. Personer från näringslivet får regelbundet en naturlig anledning att besöka lärosätena och knyta kontakter med lärare, studenter och varandra. Samtidigt får lärosätena en unik möjlighet att presentera områden där samverkansmöjligheter med näringslivet eftersträvas.

”Det finns ett stort behov att bygga broar mellan universitetet och näringslivet – frukostmöten med entreprenörskap som tema är ett led i universitetets strävan att utgöra en viktig del i samhällets utveckling”, säger Margareta Wallin Peterson.

Sedan start har frukostmötena i Göteborg gästats av David Lega, Bert-Inge Hogsved, Lennart Grebelius och Josefin Lassbo, alla framgångsrika inom sina områden. Tillsammans har dessa möten dragit över 1 000 morgonpigga deltagare. Entreprenörerna bjuds in att tala om det entreprenöriella ledarskapet, utbildning och dess relevans för talaren, sin livsbana samt knep och nycklar till framgång.

CONNECT Väst har tydligt sett värdet av en närmare kontakt med akademin hos de företag som går igenom Språngbrädan och FöretagsAcceleratorn®. För företag som befinner sig i denna tillväxtfas behövs både nätverk och kompetenstillförsel.

Entreprenörskap är en lika viktig fråga för akademin som för näringslivet och genom att bygga nätverk baserat på gemensamma intressen, erfarenheter och faktiska behov gör bryggan mellan oss tydligare. CONNECT kopplar samman de bästa av två världar och nya framgångsrika idéer blir verklighet” säger Karl Malmström, VD CONNECT Väst

Hösten startar med Annelie Pompe, torsdagen den 13 oktober. Annelie kommer att berätta om de senaste årets äventyr som har tagit henne högst upp och djupast ner men kommer också att belysa andra äventyr som entreprenörskap och utbildning.

För mer information kontakta:

Karl Malmström, VD CONNECT Väst, telefon 0739-414758
Margareta Wallin Peterson, prorektor, Göteborgs universitet, 031 786 1145

• chalmers
  • göteborg
  • samverkan näringsliv och akademi
  • göteborgs universitet
  • margareta wallin peterson