”Mänskliga erfarenheter lika värdefulla som ekonomisk framgång”

Hon är hyllad designer av ekomode och entreprenör med en rejäl berg- och dalbana bakom sig, både privat och i jobbet. Torsdag 10 november kommer Josefin Lassbo till Borås för att berätta sin historia vid höstens nästa frukostmöte på Högskolan.
 – Det finns andra värden än de rent ekonomiska som är minst lika viktiga för ett företag, säger Josefin Lassbo. Sista raden på årsredovisningen ska inte bara handla om ekonomi.

Höstens tema vid frukostmötena i samarrangemang av CONNECT Väst/Sjuhärad och Högskolan i Borås är textil. Genom två skilda gästföreläsare - i september Jan Borghardt från Eton grundat 1928 och nu Josefin Lassbo som startade sitt första designföretag Reflective Circle 2001 - skapas en spännande kontrast.
Josefin Lassbo har i närmare tio år varit en central person inom den svenska ekomoderörelsen. Hon brinner för hållbar utveckling ur aspekterna miljö, socialt, ekonomiskt och estetiskt. Men tillvaron som designer och företagare med visioner om ekologiskt mode har varit långt ifrån enkel. Det har varit toppar och dalar, framgång och oväntade hinder, utmärkelser och konkurshot om vartannat.

– Jag tror många företagare kan känna igen sig i detta, säger Josefin Lassbo. Men ofta hör man bara framgångshistorierna. Jag har gjort en intressant resa som jag kan bjuda på. När jag är ute och pratar om detta märker jag att det är de mänskliga erfarenheterna som väcker mest respons.

– Vi är alla människor som sitter i samma båt och längtar efter ungefär samma saker: att vara behövda, att kunna bidra, i viss mån att nå framgång i bemärkelsen att kunna försörja sig och finansiera sin vision. I Borås kommer jag att berätta om hur både verksamheten och jag personligen vuxit genom åren.

Josefin Lassbo bor i Göteborg och är utbildad på den statliga danska designhögskolan i Köpenhamn där hon numera är tillbaka som föreläsare och examinator. Hon har också haft tillfälliga uppdrag för Textilhögskolan i Borås. Men för övrigt har hon delvis bytt inriktning och ritar inte längre kläder. Istället arbetar hon som konsult med övergripande projekt för hållbar utveckling, bland annat ett nytt butikskoncept för ekologiskt mode. Intresset finns sedan länge, säger hon, men det som var på gång avstannade snabbt när finanskrisen kom 2008. Nu är det dags att satsa igen.

– Begreppet hållbar utveckling har blivit mer av en självklarhet i många branscher, säger Josefin Lassbo. Men ibland är det stor skillnad på ord och handling. Jag vill vara med och driva igenom det som formuleras i agendor.

Syftet med CONNECT Väst/Sjuhärads och Högskolans frukostmöten är att sammanföra näringslivet med akademin på ett naturligt sätt. Först äter man frukost, sedan tar gästföreläsare vid 07:45-08:45. Anmälan görs till CONNECT Väst/Sjuhärad på http://www.connectvast.se/.

Karl Malmström, VD CONNECT Väst, telefon 0739-414 758
Albena Marcoff, CONNECT Väst Sjuhärad, 033-724 74 02
Klas Ekdahl, CONNECT Väst Sjuhärad, 033-724 74 01

• ideell