Nordens änglar gör en julinsats

Den första gränsöverskridande investeringen i det nordisk-baltiska affärsängelsnätverket NordicBAN är nu klar. Finska Proximi.io blev första bolaget att landa en investering från danska och finländska investerare, som tillsammans gick in med 300 000 euro i bolaget.

“Det här är en mycket spännande start för NordicBAN. Det är också spännande för alla nordiska och baltiska startups, vars chanser att få finansiering i tidigt skede avsevärt förbättras genom NordicBAN:s samarbete i regionen”,säger Anna Wilkens, ansvarig för affärsängelsnätverket i Connect Sverige.

Proximi.io utvecklar en unik positioneringsplattform för mobil- och webbapplikationer. Bolaget tar nu in sin första finansieringsrunda, som består av en syndikering från över ett dussin danska affärsänglar från Business Angels Copenhagens nätverk, tre finländska investerare genom finska affärsängelsnätverket FiBAN och KoppiCatch Business Accelerator.

Proximi.io pitchade för danska affärsänglar som var på besök i Helsingfors i slutet av oktober. Med Hans Jærgen Juncker i spetsen fattade NordicBANs affärsänglar snabbt intresse och efter bara några dagar samlades ett syndikat inom NordicBAN för att genomföra investeringen.

“Vi ser Proximi.io som ett mycket intressant och spännande bolag, men vi ser också detta som en fantastisk möjlighet att påbörja ett starkt och framåtblickande samarbete med de nordiska och baltiska affärsängelsnätverken, vilket vi alla kommer att ha glädje av,” säger danske affärsängeln Hans Jærgen Juncker.

NordicBAN knyter samman regionala och nationella affärsängelsnätverk i Norden och Baltikum för att matcha investerare och startups från Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Estland, Lettland och Litauen. Tillsammans har affärsängelsnätverken i NordicBAN mer än 2 500 investerare knutna till sig och ett inflöde av cirka 3 000 potentiella tillväxtföretag årligen.

För mer information kontakta:

Anna Wilkens, programansvarig tillväxtkapital, Connect Sverige Region Syd

anna.wilkens@connectsverige.se
+46-729-75 26 20

Hans Jærgen Juncker, affärsängel Danmark
hjj@trendhouse-group.com

Läs mer om Nordic Business Angel Network: www.nordicban.org

Connect Sverige samlar drygt 400 affärsänglar i fem regioner i Sveriges största affärsängelsnätverk. Connect är en ideell organisation som matchar tillväxtföretag med kapital och avgörande kompetens och kontakter. Vi arbetar aktivt för att utveckla vårt investerarnätverk på regional, nationell och internationell nivå. Nätverket ger svenska tillväxtföretag unika möjligheter till finansiering.

• ideell
  • änglar
  • investering

CONNECT Väst omfattas av sex regioner som har fler än 5 000 aktiva personer. Aktörerna i nätverken är entreprenörer, företagsledare, riskkapitalbolag och privata investerare och ett flertal betydelsefulla företag och organisationer från Sveriges näringsliv. CONNECT är ett affärsnätverk efter en modell från San Diego för att främja affärsutveckling i tillväxtföretag.

CONNECT Väst 2013
- ca 120 tillväxtföretag får årligen stöd i CONNECT Västs processer

- 10 658  timmar förmedlade från näringslivet till CONNECT Västs tillväxtföretag

- över 10 näringslivspartners