Ny accelerator i Göteborg

Kapitalanskaffning nämns ofta som en av de största utmaningarna bland startups i Göteborg. Avsaknaden av en stark kapitalpartner bortsett från de universitetanslutna aktörerna och Almi Invest gör att många bolag tvingas söka lyckan på andra orter. Det är en begränsning med startup scenen i Göteborg och är något som behöver förändras för att få startups att kunna växa från Sveriges näst största stad.

Med anledning av detta går nu Connect Sverige Region Väst och G-Lab21 ihop för att skapa det gemensamma acceleratorprogrammet GROW. Programmet är en tillväxtaccelerator för techbolag med fokus på kapitalanskaffning och internationaliseringen.

”Det är dags för Västsverige att få en tech accelerator av internationell dignitet på plats. Tillsammans med G-Lab21 skapar vi nu GROW som plattform där vi möjliggör nästa svenska unicorn” säger Karl Malmström, VD Connect Sverige Region Väst.

Genom programmet får de antagna bolagen guidning och stöd kring affärsutveckling och managementfrågor. Samt att de förbereds för att efter programmet för att ta in en större finansieringsrunda.

”Med ett starkt acceleratorprogram kan vi öka intresset och attraktionskraften för Göteborgsbolagen. Vi måste bli bättre på att paketera våra bolag och visa upp de stjärnor vi har” säger Peter Kurzwelly, medgrundare av G-Lab21

GROW kör igång sitt första program redan i höst med ett mindre antal bolag och första batchen avslutas i samband med Connect 2 Capital i Göteborg i februari. Acceleration är backad av bland annat startup-profiler som Lena Apler, Magnus Emilsson och Kerstin Cooley.

Karl Malmström
Connect Sverige Region Väst
0739 - 414 758

Sofia Hjelmberg