”Sjukt tillfredsställande när det man bygger verkligen funkar”

En sann datanörd är gästföreläsare vid CONNECT VÄST/Sjuhärads första frukostmöte 2012. Alexander Hars har gått från dataprogrammering i sporthallar till vd-jobbet på ett snabbväxande IT-företag. Let’s deal ställer traditionell marknadsföring på ända - bara om annonseringen verkligen ger kunder betalar företagen för tjänsten.
 – Om jag kan inspirera en enda person att satsa på sin egen idé är jag nöjd, säger Alexander Hars.

Alexander Hars är IT-entreprenör, datateknolog och chalmerist med brinnande intresse för datorer sedan barnsben. Under sin uppväxt åkte han runt på så kallade datapartyn i sporthallar och tävlade i programmering. Det gällde att göra snyggast och bäst fungerande program.

– Jag gillar att skapa, att bygga saker. Dataprogrammering är utvecklande och lärorikt, säger Alexander Hars. Det är sjukt tillfredsställande när det funkar. Programmering är intensivt under lång tid och en av mina styrkor är att jag kan behålla fokus länge. Jag är väldigt envis.

Under datapartytiden lärde Alexander känna Lars Karlsson som senare blivit hans affärspartner, först i System OK och nu i Ekonomi OK med varumärket Let’s deal. Båda är civilingenjörer från Chalmers och det var under studietiden som entreprenörskapet började växa fram.

Företaget System OK utvecklade programvara för återställning av kraschade Windowsdatorer, ”ungefär som en stor ångra-knapp”, enligt Alexander Hars. Företaget köptes så småningom av ett amerikanskt företag för mångmiljonbelopp. Efter några år i USA har de båda nu dragit igång nästa stora satsning, Let’s deal. Affärsidén är en ny typ av marknadsföringskanal i första hand för lokala butiker, restauranger och liknande företag som lanserar tillfällen erbjudanden på nätet. Bara om ett visst antal kunder tackar ja gäller ”dealen” som alltid är tidsbestämd. Syftet är att genom marknadsföring på internet och mobilappar få in kunderna i den fysiska butiken eller restaurangen. Om det inte blir någon ”deal” betalar företagen inget för annonseringen.

– Det ska vara enkelt för det lokala företaget att annonsera, säger Alexander Hars. Jämfört med en tidningsannons kan du mäta direkt om kunderna verkligen nappar på dina erbjudanden. Och du betalar inte i förväg för något som du inte ens vet om det ger utdelning.

– Numera tycker jag att det är roligt även med företagssidan av entreprenörskapet. Jag vill veta om det funkar och bli bäst utifrån en idé. Tjänar jag pengar på företaget så är det ett plus men det är inte drivkraften.

Frukostmötena görs i samarbete med Högskolan i Borås. Syftet är att sammanföra näringslivet med akademin på ett naturligt sätt. Först äter man frukost, sedan tar gästföreläsaren vid klockan 07:45-08:45. Allmänheten är välkommen i mån av plats. Anmälan till frukostmötet med Alexander Hars den 9 februari görs till CONNECT Väst/Sjuhärad på http://www.connectvast.se/.

Karl Malmström, VD CONNECT Väst, telefon 0739-414 758
Klas Ekdahl, Tillväxtcoach, telefon 0739-414 764
Albena Marcoff, Tillväxtcoach, telefon 0739-414 765
Alexander Hars finns tillgänglig för intervjuer efter frukostmötet. Han nås också på telefon 0707-31 17 55

• connect väst
  • ideell
  • karl malmström
  • samverkan näringsliv och akademi
  • sjuhärad
  • högskolan i borås
  • alexander hars
  • let's deal
  • albena marcoff
  • klas ekdahl
  • borås

CONNECT Väst är en ideell och oberoende organisation utan egna vinstsyften. Vi sammanför entreprenörer och tillväxtföretag med företagsutvecklande resurser som kompetens och kapital. I våra processer möts entreprenörer och näringsliv för affärsutveckling, nätverkande, investeringar och kompetensutveckling. Dessa mötesplatser skapar snabbare tillväxt och fler arbetstillfällen i Västsverige.

CONNECT Väst omfattas av sex regioner som har fler än 3 600 aktiva personer. Aktörerna i nätverken är entreprenörer, företagsledare, riskkapitalbolag och privata investerare och ett flertal betydelsefulla företag och organisationer från Sveriges näringsliv. CONNECT är ett affärsnätverk efter en modell från San Diego för att främja affärsutveckling i tillväxtföretag.