UF-företagare tävlar om en plats i Språngbrädan

På Kunskapsgymnasiet i Gårda arbetas det för fullt. Den 16 november är det deadline för fem UF-företag i årskurs två och åtta UF-företag i årskurs tre att lämna in sina affärsplaner. Dels är det en del av UF, dels kommer två UF-företag från varje årskurs att väljas ut för att testa sin affärsidé i CONNECTs Språngbräda i december. De startade företagen finns främst inom konsumenthandeln men även appar finns bland affärsidéerna. Totalt ska fyra UF-företag få feedback från näringslivet.

”Att få göra en Språngbräda betyder jättemycket för eleverna. De har aldrig varit lika taggade inför UF året som i år vilket känns jätteroligt. De kommer att få massor av tips som kan hjälpa dem att utveckla sina UF-företag men även råd som också kan hjälpa dem i framtiden. Eleverna känner också att det blir mer på riktigt och de känner sig betydelsefulla när personer från näringslivet intresserar sig för dem”, säger Elisabeth Gavin.

Till dessa Språngbrädor kommer CONNECT Väst att välja ut sex experter från näringslivet som får möjlighet att ge eleverna feedback på deras affärsplaner enligt CONNECTs beprövade Språngbrädeprocess. Panelen kommer att bemannas med kompetens inom försäljning, kommunikation, inköp, mässkunskap och ledarskap.

"UF ligger oss på CONNECT varmt om hjärtat. Det är en fantastisk utbildning som skapar förutsättningar för ett konkurrenskraftigt och dynamiskt framtida näringsliv. Att kunna erbjuda Språngbrädan och de kontakter och kompetenser som CONNECT har i sitt nätverk ökar möjligheterna till att dessa ungdomar satsar på företagande och entreprenörskap i framtiden. Vi kan vara med och skapa framtidens företag på ännu ett sätt och det gör vi gärna", säger Karl Malmström VD CONNECT Väst.

Karl Malmström, VD CONNECT Väst, telefon 0739-414 758
Elisabeth.Gavin, Kunskapsgymnasiet, lärare och ämnesansvarig i ekonomi, telefon 08-510 084 00

Fakta CONNECT Väst

Kunskapsgymnasiet
Kunskapsgymnasiet, som ingår i Kunskapsskolan, arbetar med en personligt utformad utbildning för bästa möjliga resultat. Våra skolor är öppna för alla och tar inte ut några elevavgifter utan finansieras med kommunal skolpeng. Vi följer den nationella läroplanen, deltar i nationella prov och följer det nationella betygssystemet. Kunskapsskolan har 28 grundskolor, åtta gymnasier, 10 000 elever samt 900 medarbetare.

Ung företagsamhet (UF)

Entreprenörer omvandlar idéer till verklighet. I samarbete med Ung Företagsamhet (UF) får du möjlighet
att utveckla en produkt och/eller tjänst samt starta och driva ett eget företag. Du kommer att få ökade kunskaper inom småföretagande, företagsekonomi, juridik och marknadsföring samt få möjlighet att nätverka med det lokala näringslivet.

• ideell
  • ung företagsamhet
  • kunskapsgymnasiet gårda
  • elisabet gavin