Vårdadministration: Hybridlösningar inte bara för bilar

Conscriptor jobbar sedan många år dagligen med att effektivisera vårdens dokumentations-processer. Vi tror i det sammanhanget att informatik blir ett mycket viktig inslag i framtidens vårdadministration.

Det är också en viktig anledning till att vi påbörjat arbetet med att utveckla hybridlösningar för dokumentation där vår bestämda uppfattning är att det måste till en standardiserad och kvalitetssäkrad information redan vid dikteringstillfället. För att lyckas är vi övertygade om att det kommer att krävas en blandning av lösningar som kan anpassas ned på individnivå och där det handlar om att erbjuda funktion snarare än en (1) samlande teknik.

Det är helt uppenbart att kraften kommer när vi kan använda befintlig information på ett smartare sätt. Vi behöver även tänka ännu mer på vad som faktiskt skall dokumenteras och hur detta skall ske? Conscriptors egna mätningar visar på stora skillnader mellan vårdgivarna i arbetssätt och hur mycket resurser som krävs för dokumentation. Det är också tydligt att många saknar kunskap om hur mycket som ska dokumenteras varje vecka och vad det i verkligheten kostar.

Det kommer mot den bakgrunden bli väldigt intressant att få ta del av utredningen hur hälso- och sjukvården kan använda personalens resurser på ett mer ändamålsenligt och effektivt sätt (färdig vid kommande årsskifte).