Landstinget Blekinge väljer tjänstebaserad lösning för effektivisering av vårddokumentationen

Conscriptor har tecknat ett nytt avtal med Landstinget Blekinge som avser leverans av vårddokumentation på distans. Samarbetet syftar till att skapa förutsättningar för en förbättrad och mer effektiv vårddokumentation. Med en flexibel, helt tjänstebaserad leverans som omfattar Conscriptors senaste teknik, utvecklad och anpassad för att möta kraven på en modern vårddokumentation, förväntas lösningen även möta de behov som finns till följd av pensionsavgångar bland landstingets medicinska sekreterare.

”Vårddokumentationen är en viktig fråga där vi har krav på att journalutskrifter görs i tid och med hög kvalitet. I dag är situationen sådan att vi inte hinner dokumentera allt inom de svarstider vi satt upp. Mot den bakgrunden har vi utvärderat olika lösningar för att nå våra mål. Nu väljer vi en tjänstebaserad lösning och teknik som dels gör att vi kommer i takt, dels skapar utrymme för förbättringsarbete och möjlighet att införa effektivare rutiner. Så här långt är vi nöjda med Conscriptors insatser. Vi hoppas att det ska gälla även när vi kommit längre i samarbetet och haft möjlighet att utvärdera den här lösningen”, säger Marie Bohlin, avdelningschef, vårdadministration - resurssekreterarna, Akutkliniken, Blekingesjukhuset Karlskrona - Karlshamn.

”Vi är förstås stolta över att Landstinget Blekinge valt Conscriptor som samarbetspartner för att bidra till en säker och effektiv vårddokumentation som gagnar både personal och patienter. I det här fallet skapar demografin och pensionsavgångar särskilda utmaningar. Det ger samtidigt utrymme och möjligheter att införa ny, innovativ teknik som vi utvecklat och som tillsammans med den tjänstebaserade leveransen kan bidra till en långsiktigt hållbar helhetslösning som också hanterar morgondagens behov. Med tanke på att det varje dag görs cirka 1 000 läkarbesök på landstingets sjukhus i Karlskrona och på verksamhetens vårdcentraler är kraven på en väl fungerande vårddokumentation givetvis höga i alla led”, säger Henric Carlsson, grundare och vd för Conscriptor.

Landstinget Blekinge är ett av flera landsting som det senaste året valt att teckna avtal med Conscriptor. Bland de övriga landsting och regioner som valt att samarbeta med Conscriptor finns bland annat Gotland, Västmanland, Stockholm, Uppsala, Värmland och Gävleborg.

Unik satsning att kombinera tjänst med teknik och processer
Istället för att som andra tjänsteleverantörer bara lösa ett bemanningsproblem alternativt ”springa lite fortare” arbetar Conscriptor med stort fokus på lösningar som kombinerar tjänst med teknik.

”Om vi ser till vårddokumentation och teknikutveckling satsar Conscriptor i dag mer än någon annan svensk aktör på att utveckla och effektivisera vardagen både för vårdpersonal och medicinska sekreterare. Vi investerar fem till sex procent av vår omsättning på det här området och är i dag den enda aktören med en tjänsteleverans som på allvar investerar i att effektivisera administrationen. Teknikutvecklingen består inte minst i att vi kontinuerligt effektiviserar våra egna processer och i dag kan arbeta med interna system och IT-miljöer som stöder verksamheten och möter våra kunders krav”, avslutar Henric Carlsson.

För mer information kontakta:

Ovan foto från Landstinget Blekinge, Blekingesjukhuset i Karlskrona (akutsjukhus), fotograf: Håkan Linder