I påsk tar vi skolsverige med storm.

Vår påskpresent till Sverige: en Youtube-serie till följd av den programmeringskampanj vi lanserade innan årsskiftet. Till hela skolsverige. Snart på en Youtube-kanal nära dig.

Den 23 augusti presenterade Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) och Näringsminister Mikael Damberg (S) i en debattartikel med rubriken ”Vårt löfte till barnen – mer teknik i skolan” att regeringen lagt fram ett förslag på en stadieindelad timplan där teknikämnet lyfts och där det avsetts egen garanterad undervisningstid för teknikämnet om minst 200 timmar i grundskolan.

Innan årsskiftet tänkte vi: vad bra att ni lovar detta, regeringen! Som ett av Sveriges snabbast växande IT-bolag tycker vi att det är otroligt positivt att denna fråga lyfts och att det läggs planer för hur programmeringen ska lyftas in i skolbänken och för hur vi ska ge våra unga den grund de behöver för att utveckla ett fortsatt IT- och teknikintresse. Men det behöver gå fortare. Det är trots allt fakta att det förutspås saknas 100 000 ingenjörer och yrkesutbildade inom teknik i Sverige år 2030, precis som Gustav Fridolin och Mikael Damberg skriver. Det är bara 14 år dit. Vi behöver göra något nu.

Så det gjorde vi. Strax före jul lanserade vi kampanjen G/k/od jul, där vi erbjöd svenska skolor chansen att vinna en programmeringsdag av oss, ett mentorskap från oss när det kommer till programmeringsfrågor – och en klassresa till ett värde av 50 000 kronor, som en morot för att fortsätta utvecklas tekniskt. Den lyckliga klass som fick ta emot allt detta fantastiska var klass 6A på Böskolan i Göteborg, där vi nyligen spenderade en heldag under vilken vi fyllde dem med ny programmeringskunskap och mängder av teknisk inspiration. Men vi ville inte att det skulle stanna där. Vi ville att fler skolor skulle få ta del av det kittlande som Böskolan fick vara med om.

Därför kommer vi inom kort lansera en Youtube-serie skapad till följd av programmeringsdagen, för att resten av skolsverige också ska få ta del av den kunskap vi förmedlade till Böskolan. Det blir vår påskpresent till Sverige.

Vi vill ta skolsverige med storm. Det är därför dags att vi agerar. Nu.

Så med en hälsning om ett ämne som ligger oss väldigt varmt och hjärtat och ett vykort från självaste påskharen vill vi på Consid önska er en riktigt glad påsk!

Joakim Andersson

Presskontakt Marknadskoordinator 0732-32 68 33