Ännu ett rekordår! Throw Back 2016.

Ännu ett rekordår i Consids historia börjar lida mot sitt slut. Aldrig har vi varit större, snabbare eller mer framgångsrika – och det bästa av allt är att vi bara har börjat. Följ med oss i en throw back för året, där vi sätter ljuset på de topp 10 bästa händelserna under året som gått!

1. Nya spännande kunder – och fördjupade partnerskap.

2016 har präglats av en otrolig rad nya spännande kunder som vi med stor glädje varit med och hjälpt – och fortsätter hjälpa – på deras digitala resa. Läs om ett urval av dem i vårt Newsroom. Samarbetet med våra partners har aldrig varit starkare, och i år fick vi den stora glädjen att tillträda en plats även i Sitecores strategiska partnerråd, samt antog deras högsta partnernivå. Vi sitter sedan tidigare även med i Episervers Inner Circle. Vi ser fram emot att fortsätta utvecklas tillsammans med såväl kunder som partners under 2017.

2. Inte mindre än 110 nyanställda konsulter!

Med facit i hand entrar vi 2017 med inte mindre än 380 medarbetare – fler än vi hade vågat hoppas på vid 2016 års början. Under året har vi anställt inte fler än 110 nya konsulter, vilket gör att vi är större, starkare och mer benägna att ta oss an nya utmaningar än någonsin förr.

3. Karriärföretag – för andra året i rad!

Det var med stor glädje vi i början av året för första gången kom i kontakt med utmärkelsen Karriärföretagen och blev utsedda till Karriärföretag 2016. Innan årets slut står det nu klart att vi klarat de mycket tuffa kriterierna ännu en gång och blivit utsedda till Karriärföretag 2017! Detta innebär att vi är i topp 100 av Sveriges mest spännande arbetsgivare som aktivt fokuserar på medarbetarnas utveckling, ökat engagemang och en förbättrad arbetsplats. Vi kunde inte vara stoltare.

4. Lansering av Consid 2.0 – nordens snyggaste IT-bolag!

När vi under 2015 inledde ett varumärkesarbete var det med ett tydligt mål – vi skulle bli nordens snyggaste IT-bolag. Och med facit i hand vågar vi säga att vi har lyckats. En fotoresa till New York i april var ett första steg till att knyta ihop varumärkessäcken – och i början av hösten lanserades nya consid.se.

5. Två nya förvärv – en ny ort!

I augusti månad blev det klart att vi förvärvade forna Imentum och därmed etablerade oss på en trettonde ort, Uppsala, och i början på november tillkännagavs även förvärvet av forna kommunikationsbyrån Ariom, ett tillskott inte bara till våra kontor i Linköping och Norrköping utan även till vårt erbjudande inom digital kommunikation och användarupplevelse. Första tiden med våra nya Uppsala-, Linköpings- och Norrköpingskollegor har varit bortom spännande. Vi ser mycket fram emot en än mer fartfylld fortsättning.

6. Vi lanserade utmärkelsen Årets digitala influencer…

Under året gick vi ut med den spännande nyheten att vi lanserade utmärkelsen Årets digitala influencer. Bland de nominerade, som valdes ut av våra egna anställda, stod inga mindre än Alexander Hars, medgrundare till Let’s Deal, Sofie Lindblom, Innovationschef på Spotify, och Niklas Adalberth, medgrundare till Klarna. På Considgalan, som hölls på Grand Hôtel i Stockholm den 12 november, fick Sofie Lindblom ta emot statyetten, äran och berömmelsen för denna prestigefyllda utmärkelse. Vi ser med stor nyfikenhet fram emot att se vem 2017 års vinnare blir.

7. …och fortsatte verka för en mer jämställd bransch.

Det är med stor glädje vi fortsatt verka för en mer jämställd bransch genom vårt kvinnliga nätverk Q Rendezvous under året. Talare som gästat våra nätverksträffar under året är Mia Törnblom, Christina Stielli och Elaine Eksvärd, och parallellt med dessa träffar har vi förlängt nätverkets möjligheter att nätverka även utanför de fysiska träffarna till digitala plattformar som LinkedIn och Facebook. Q Rendezvous har under året gjort succé med nätverksträffar i Malmö, Linköping, Stockholm och Uppsala.

8. Gaseller och Superföretag – igen!

För femte gången i obruten följd lyckades vi under året med det som är 99,5% omöjligt – att utses till ett av Sveriges Gasellföretag. Inte kort därefter fick vi för fjärde året i rad utmärkelsen Superföretag – en utmärkelse vars kriterier endast en tiondels promille av svenska bolag klarar av. Med andra ord – vi fortsätter skapa historia.

9. Vi har Årets VD…

I slutet av året blev vår vd, Peter Hellgren, utsedd till Årets VD 2016 vid en prisceremoni på Grand Hôtel i Stockholm. Priset tilldelades Peter med följande motivering:

”Genom ett uppmuntrande och generöst ledarskap har Årets vd mellanstora företag skapat en trygg företagskultur där medarbetarna utmanas i sin utveckling med stark tillväxt och lönsamhet som resultat. Med en stark vision och förmåga att få alla med på tåget bidrar pristagaren till att skapa sammanhang i en digital samtid som påverkar alla marknader. För Årets vd är entreprenörskap, engagemang och effekt ledord som tar företag och människor framåt – och som pristagaren själv säger: resan har bara börjat”.

Hela framgångsstoryn som ledde honom fram till utmärkelsen finns att ta del av här.

10. …och fortsätter verka för ökat IT- och teknikintrsse bland unga.

Att arbeta för att få upp barn och ungdomars ögon för IT och teknik är något som blivit viktigare och viktigare för oss, då det är vår och branschens framtid som står på spel om den kompetensbrist vi upplever består. Vi har sedan ett par år tillbaka ett samarbete med Stiftelsen Läxhjälpen, som vi bland annat bistått med datorer till deras verksamhet, och vårt senaste initiativ innebär att vi erbjuder svenska mellanstadieklasser möjligheten till en programmeringsutbildning och mentorskap av oss. För framtiden.

…and the best is yet to come. Vi ser fram emot ett fantastiskt 2017 tillsammans med våra medarbetare, kunder och partners. Gott slut – och ett ännu godare nytt!

Beatrice Carpvik

Varumärkesansvarig 0769-430227