Chalmers i tätt samarbete med göteborgskt IT-bolag revolutionerar byggbranschen

IT-bolaget Consid har fått i uppdrag av Chalmers University of Technology att utveckla en applikation med syftet att hitta det mest kostnadseffektiva alternativet med tillika minimal miljöpåverkan vid nya bygg- eller renoveringsobjekt världen över, något som kan revolutionera hela dagens byggbransch. Applikationen ska vara tillgänglig för forskare, branschbeslutsfattare och politiska beslutsfattare.

Forskarenheten Sustainable Buildings på avdelningen Civil and Environmental Engineering på Chalmers har tagit fram beräkningsmodeller för att bedöma olika renoveringsalternativ för byggnader avseende dess miljöpåverkan och kostnader. Beräkningsmodellen är komplex i och med dess hänsyn till inte bara en byggnads konstruktion utan också dess synergi till andra byggnader, samt väderpåfrestning, solstrålning och väderstreck beroende på vart i världen byggnaden står. Chalmers har tagit hjälp av det snabbväxande IT-bolaget Consid för att bygga en applikation, en beräkningsmotor, som ska kunna överföra all avancerad beräkningsdata till ett hanterbart verktyg som ska hjälpa intressenter så som branschbeslutsfattare, forskare och politiska beslutsfattare att göra rätt ekonomiska incitament. Consids programvara kommer utvärdera olika renoveringsalternativ för åtskilliga byggnader på en och samma gång och hitta den mest effektiva optimeringen – break-even i form av minimal kostnad och maximal miljövinst – vilket som, enligt Chalmers forskargrupp, är helt nydanande och har aldrig tidigare gjorts.

– Vi är glada över det förtroende Chalmers ger oss i och med detta uppdrag. Vi är vana vid banbrytande projekt och utmaningar, därmed ser vi med spänning fram emot att samarbeta med Chalmers i detta nytänkande projekt och skapa en lösning som kommer påverka hela byggbranschen, säger Peter Hellgren, vd för Consid.

DREEAM – Skapar sammanhang i världen

Projektet heter DREEAM (Demonstration of an integrated Renovation approach for Energy Efficiency At the Multi building scale). Slutprodukten av Chalmers och Consids arbete är tänkt som ett hjälpmedel världen över att användas av vem som helst när som helst i nya renoverings- eller byggprojekt. Genom att lägga vikt vid och visa på miljöpåverkan vid varje renovering, samt genom att främja alternativ med minimal miljöpåverkan, bidrar projektet till ett bättre klimat för alla människor. Genom att Chalmers och Consid ligger i framkant inom såväl byggnadsforskning som IT-teknik har de kunnat ta fram en applikationsprototyp som på sikt kan göra stor skillnad i ett globalt perspektiv för många generationer framöver. Petter Bergström, kontorschef på Consid i Göteborg, kommenterar projektet:

- Det är jätteroligt att se hur vår djupa tekniska kompetens inom systemutveckling kan bidra till en miljövänligare byggsektor. Att lämna ett positivt avtryck är något vi på Consid försöker bära med oss i alla beslut om projekt vi tar, berättar Bergström.

Detta avspeglar sig i den vision företaget har ”vi skapar sammanhang i världen”.

– Som Göteborgare och gammal chalmerist är det fantastiskt roligt att ha arbetat tätt med forskargruppen på Chalmers och tillsammans utveckla något som kan användas till att så handgripligen förbättra världen, säger Bergström.

Slutprodukten är till en början tänkt att provas i mindre skala i olika delar av världen, för att sedan kunna erbjudas till fastighetsägare, byggbolag och andra intressenter jorden över.

Consid är ett snabbväxande IT- och managementkonsultföretag med kontor i Jönköping, Stockholm, Uppsala, Örebro, Norrköping, Linköping, Göteborg, Malmö, Ljungby, Sundsvall, Storebro, Värnamo och Växjö. Bolaget startades i Vetlanda år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell. Consid omsatte under 2015 361 miljoner kronor och gjorde 33 miljoner kronor i vinst. Bolaget beräknas omsätta 450 miljoner kronor för 2016. 2005 flyttades huvudkontoret till Jönköping och de senaste åren har företaget successivt växt till dagens 350 anställda. Läs mer på www.consid.se.

Petter Bergström

Regionansvarig Consid Göteborg 0734-17 62 62