Consid förvärvar Imentum – etablerar sig i Uppsala

It- och managementbolaget Consid förvärvar nu konsultbolaget Imentum med kontor i Linköping, Stockholm och Uppsala. Detta innebär att man förstärker sina kontor i Linköping och Stockholm och samtidigt etablerar sig i Uppsala.

Imentum grundades i Uppsala under 2004. Företaget har ett trettiotal anställda och omsatte för 2015 36 miljoner kronor. Imentum erbjuder konsulttjänster inom systemutveckling och verksamhetsutveckling och bedriver verksamhet i Stockholm, Linköping och Uppsala. Förvärvet innebär för Consid att de förstärker sina kontor i Stockholm och Linköping och samtidigt etablerar sig i Uppsala.

– Imentum sitter på otroligt mycket kompetens inom system- och verksamhetsutveckling och kommer utgöra en mycket viktig pusselbit för oss inom just dessa områden. De arbetar med många spännande kunder, Klarna och Swedbank för att bara nämna ett par, som vi ser fram emot att utvecklas tillsammans med. Företagets grundvärderingar och dess mantra, att ”leverera det lilla extra”, passar otroligt väl in i Consids kultur, säger Peter Hellgren, vd för Consid.

Stort förvärvsfokus

Consid har under en längre tid fokuserat på att hitta förvärv. Förra året förvärvades forna HOW Solutions, ett förvärv som fallit mycket väl ut enligt Hellgren.

– Förvärvet av HOW Solutions har bringat enorma fördelar för oss. De har tillfört mycket viktig kompetens till bolaget och sammanförts med Consid på ett mycket smidigt sätt. Nu ser vi fram emot samma positiva utveckling tillsammans med Imentum.

Niclas Hedenskog, vd för Imentum, ser också fram emot sammanslagningen av de båda bolagen:

– Consid och Imentum har många gemensamma beröringspunkter och värdegrunderna vilar på samma bas, vilket gör att vi med tillförsikt ser fram emot sammanslagningen. Våra respektive företagskulturer kommer komplettera varandra väl och göra Consid till ett starkare varumärke.

Han tror också att etableringen av Consid i Uppsala kommer vara ett mycket positivt inslag i staden.

– Imentums väl inarbetade kundkrets i Uppsala, närheten till Stockholmsområdet och samarbeten med Uppsala Universitet gör att vi kommer stå starka i konkurrensen. Uppsalamarknaden är en av Sveriges snabbast växande och de spännande uppdrag vi tillsammans står inför gör Consid till en av Uppsalas mest attraktiva arbetsgivare, menar Hedenskog.

Consid har de senaste åren sjösatt ett antal kampanjer med fokus på att hitta förvärvsobjekt, något som resulterat i många för företaget intressanta tips om potentiella bolag att förvärva. Vidare tillsatte bolaget alldeles nyligen Sebastian Wendéus som Acquisitions Manager, för att ytterligare kunna fokusera på att boosta sin tillväxt med fler förvärv framledes.

– För att kunna möta den stora efterfrågan som finns på våra tjänster på marknaden idag behöver vi växa ännu fortare än vad vi redan gör. Därav lägger vi ett större fokus än någonsin på att hitta potentiella förvärvsobjekt. Vi för idag dialoger med ett flertal bolag runtom i landet. Vi är glada över att kunna presentera Imentum som ett mycket positivt tillskott till Consid, säger Hellgren.

• Förvärv, fusioner

• jönköping
  • linköping

• Uppsala

Consid är ett snabbväxande IT-konsultföretag med kontor i Jönköping, Stockholm, Örebro, Norrköping, Linköping, Göteborg, Malmö, Ljungby, Sundsvall, Storebro, Värnamo och Växjö. Bolaget startades i Vetlanda år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell. Consid omsatte under 2015 361 miljoner kronor och gjorde 33 miljoner kronor i vinst. Bolaget beräknas omsätta 450 miljoner kronor för 2016. 2005 flyttades huvudkontoret till Jönköping och de senaste åren har företaget successivt växt till dagens 325 anställda. Läs mer på www.consid.se.

Beatrice Carpvik

Varumärkesansvarig 0769-430227