Från hockeystjärna till IT-proffs – Consid värvar forna HV71-spelare

IT- och managementbolaget Consid värvar nu den forna HV71-spelaren Johan Halvardsson. “Jag trivs verkligen med mitt yrkesval och hoppas att mitt nya steg i karriären – att bli en Considare – ska bli så bra som jag tror att det kommer bli”.

Johan Halvardsson är 36 år gammal och bor i Bankeryd med frun Louise och deras två barn på 6 respektive 2 år. Många känner honom som en forna HV71-mästare – en titel som han gjort sig väl värd av.

Under hela sitt liv har Johan haft ishockeyn som en del av vardagen. Hans pappa har varit en del av HV71 sedan starten, vilket tog Johan in på isen redan som barn. Själv har Johan spelat hockey på professionell nivå under 10 års tid och därmed haft förmånen att få ha sin största hobby som huvudsaklig syssla. Förutom tiden i HV71 har han hunnit med klubbar som Oskarshamn och Brideport Soundtigers, NY Islanders farmalag.

Johan har varit med och vunnit tre SM-guld och ett junior SM-guld med HV71. Han har också spelat Junior VM i Kanada, där man lyckades klättra sig upp på den fjärde plats. Ja, Johan har haft en framgångsrik hockeykarriär, som fick sig en ny vändning efter 10 år på den professionella planen.

– Jag fick avsluta hockeykarriären som 29-åring på grund av en skada. Då började jag läsa webbutveckling och fick sedan jobb på Oas Reklam.

Brinnande intresse för datorer

Att gå från hockey till webbutveckling kan tyckas vara ett stort steg – men för Johan var det det mest naturliga av val. Han beskriver hur han under hela sitt liv haft ett brinnande intresse för datorer:

– Jag har suttit framför en dator sedan C64 kom.

Efter utbildningen och tiden på Oas Reklam fick Johan rollen som webbansvarig på Elektro Elco, där han nu har jobbat under två års tid. Rollen har inneburit ansvaret för Elektro Elcos PIM-system, inRiver, vilket han är certifierad utvecklare för. Men – allt har sin tid. Under maj månad ansluter sig Johan till det framgångsrika IT- och managementbolaget Consid, där han kommer arbeta som utvecklare inom .NET – något som han ser fram emot med stor spänning.

– Jag ser verkligen fram emot att jobba med nya tekniker och att lära mig massor av alla de duktiga utvecklare som Consid har – att lära känna nya kollegor och bli en del av Consid. Jag trivs verkligen med mitt yrkesval och hoppas att mitt nya steg i karriären – att bli en Considare – ska bli så bra som jag tror att det kommer bli.

• jönköping

Consid är ett snabbväxande IT-konsultföretag med kontor i Jönköping, Stockholm, Örebro, Norrköping, Linköping, Göteborg, Malmö, Ljungby, Sundsvall, Storebro, Värnamo och Växjö. Bolaget startades i Vetlanda år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell. Bolaget beräknas omsätta 450 miljoner kronor för 2016. 2005 flyttades huvudkontoret till Jönköping och de senaste åren har företaget successivt växt till dagens 280 anställda. Läs mer på www.consid.se.

Beatrice Carpvik

Varumärkesansvarig 0769-430227