Varför content marketing är kärnan i digital marknadsföring

Content hit och content dit. Måste vi prata content hela tiden? Jakob menar att det är kärnan i din digitala marknadsföring. Här berättar han varför.

Det  här blogginlägget är tidigare publicerat på Contentjournalen

Måste vi prata content marketing hela tiden?

Det är en bra fråga. Jag kan fortfarande höra (ja, nu 2015), både från byråhållet och från kundsidan, att content är marknadskonsulternas nya målarfärg, en fluga eller en trend. För några år sen var inte heller sökmotoroptimerarna överdrivet begeistrade (men de verkar ha ändrat sig).

Så är det bara ett nytt häftigt ord som reklambyråer försöker använda och kapitalisera på? Lite ny jarong och vips, nya kundprojekt?

Ordet som sådant är inte jättebra, det håller jag med om. Men jag tror vi kommer att få dras med det ett bra tag till eftersom det är helt enkelt kärnan i så mycket av det som idag är digital marknadsföring. I ägda, förtjänade och köpta medier, och som en huvudingrediens i många digitala taktiker.

Exempel, någon?

Content är kärnan i din digitala marknadsföring

Hur är det när någon söker information på nätet, vad letar vi? Förutom gulliga kissekatter så letar vi inte alltför sällan efter svar på frågor. Nyanserade svar, instruerande svar, kom-igång-hjälp, guider, support, tips- och tricks: underbart content. Du vet att dina kunder söker innehåll som gör dem lite smartare, inspirerade eller roade. Varför inte låta dem börja sin köpresa hos dig?

• Ägda medier (t ex din egen webb)? Det är lite öppet mål på den här, det känns ganska givet att de kanaler du äger själv ska bjuda på innehåll som hjälper, engagerar och inspirerar din presumtiva kund. Din egen webb bör vara ett digitalt epicenter, här kan du vara din egen publicist och bygga upp en hel värld för din kund, med content.
  • Sociala medier? En sociala mediestrategi utan innehåll är en sociala mediestrategi utan förutsättningar, den här apparaten behöver nämligen bensin. Dessutom är det svårt att räkna hem ditt engagemang i sociala medier om du bara ska lyssna och prata, dela vidare eller gilla grejor. Du behöver content som bränsle och effekten av din sociala medie-närvaro kommer att hoppa upp flera nivåer.
  • Marketing automation och lead generation? Ja, du behöver målgruppsanpassat innehåll. Content till landningssidor, gated content för att fånga upp leads, top-of-funnel-content som drar in de besökare som inte vet att de har ett behov av just dina tjänster. Än. Content som möter din presumtiva kund med svar och inspiration och som kvalificerar de riktigt intressanta kunderna som leads.
  • Sökmotoroptimering? Googles idé är att ge den som söker information det absolut bästa svaret. Det pågår ett ständigt förbättringsarbete så att sökmotorn ska visa det bästa innehållet. Sökmotoroptimering (SEO) är stort ämne, men det alla är ense om är att SEO mår bra av content och vice versa. Content ger sökmotoroptimeraren nyckelord och fraser, länkar och en bra upplevelse. Finns inte en sökmotoroptimerare i världen som inte skulle gå igång på det.

Hur viktigt är content egentligen?

Och nu när jag ändå är varm i kläderna – jag vill ta det här här resonemanget ännu längre och inte bara påvisa att content marketing är kärnan för digitala marknadsföring, jag vill hävda att den bör spela en central roll i hela marknadsapparaten. Inte en kampanj, inte ett pågående sido-projekt, inte åtskiljt från övriga marknadsaktiviteter. Stommen.

Hur kan jag säga det?

Exemplen ovan visar att content ger fördelar inom så många delar av din marknadsföring alltså vore det dumt att inte ta höjd för det mer regelbundet.

En metod (content marketing) som bygger på att du följer din kund från det att hon är ovetandes om dig och dina tjänster till att bli motiverad och redo för att fatta ett beslut, och som sedan bygger vidare på kundrelationen så att hen blir din lojale ambassadör, en sådan strategi bör väl ha en framskjuten plats in din marknadsföring? Jag är övertygad om det. Det finns egentligen bara en sak som är viktigare än det, och det är din produkt eller tjänst.

Hitta på ett nytt ord om du vill

Content, content och content. Kanske tillhör du dem som tycker att ordet är kasst. Kan du komma på ett bättre ord så gärna för mig. Och kan du komma på ett bättre sätt att nå dina presumtiva kunder, utbilda dem, engagera dem och få dem att gilla dig och köpa av dig, ring mig i sådana fall.

I dag kallas det content marketing, kanske heter det något annat om 5 år. Får man tro författaren och gurun på digital marknadsföring Ann Handley på MarketingProfs så kommer content marketing inom några år att refereras till som ”marketing”.

Jag tror hon är något på spåret.