Conzignus satsning har genererat 70 nya flyktingbostäder i Irak

Nu är det klart att Conzignus satsning, sedan lanseringen 1 december, har genererat bättre och säkrare bostäder åt 350 barn, kvinnor och män i ett av flyktinglägren i centrala Irak.

Nödbostäderna, som tillverkas av svenska Better Shelter, är 17 kvadratmeter stora, har en låsbar dörr, ventilering och solpaneler. De har tagits fram i samråd med flyktingarna och gör en stor skillnad både i säkerhet och livskvalitet. Husen monteras på fyra timmar och levereras miljövänligt i platta paket. Att Irak är det område som prioriteras har att göra med de stora behoven av bostäder för människor på flykt i landet och de extrema väderförhållanden som råder. Sandstormar och värmeböljor gör att de traditionella tälten slits snabbt. Better Shelters bostäder håller i minst tre år och det finns möjlighet att byta ut slitna paneler.

”Vi är oerhört glada och tacksamma över att Conzignus hjälpt till att göra verklig skillnad för hundratals människor på flykt i Irak, genom att ge dem bättre boende, trygghet och hopp för framtiden.”

Katinka Lindholm, generalsekreterare för Sverige för UNHCR.

Tak över huvudet garanterar att 1 020 000 kr skänks till UNHCR för att finansiera nödbostäder för människor på flykt i Irak. Slutmålet är att utbildningen under en treårsperiod ska generera minst 3 000 000 kr. Den genomförs enkelt online och vänder sig direkt till styrelsemedlemmar i bostadsrättsföreningar. Deltagarna får praktisk kunskap om styrelsearbete och om hur man går till väga för att skapa tryggt boende i sin förening.

”Conzignus mål är ett tryggt tak över huvudet för alla. Vår styrelseutbildning ger trygghet i bostadsrättsföreningen eftersom styrelsemedlemmarna lär sig att hantera olika typer av situationer. De får viktig kunskap och underlag för att fatta rätt beslut. Samtidigt är man med i kampen för att tryggare boende för människor i krigsdrabbade områden. De 70 hus som ska sättas upp i Irak är ett fantastiskt kvitto på att det vi gör tillsammans faktiskt gör skillnad!”

Patrick Södermark, VD Conzignus

Conzignus har sedan starten 2001 utvecklat och lanserat flertalet moderna förvaltningstjänster för bostadsrättsföreningar. Idag består Conzignus av Hem och Fastighet och Regaia – förvaltningslösningar för små och stora bostadsrättsföreningar och samfälligheter.

Tak över huvudet beställs på conzignus.se/utbildning